Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Til det jeg har uthevet: det er dette jeg mener når jeg snakker om at hjelpeapparat skaper traumer helt unødvendig. Jeg mener at dette mest av alt er noe man vil ønske å gjøre for at de voksne ønsker å markere sin avsky mot overgrep. Det er ikke i barnets interesse å skape traumer, for så å bearbeide dem.
Hva tror du barnet vil tenke når det blir stort nok til å forstå fullt ut hva det har blitt utsatt for da? De færreste går upåvirket av slikt gjennom hele livet. En eller annen gang vil de forstå at de har vært utsatt for en krenkelse, og jeg tror ikke traumet blir mindre selv om tiden har laget avstand til selve hendelsen. Det er mange overgrepsofre som får psykiske og fysiske reaksjoner mange år etter overgrepet fordi det først da går opp for dem hva de har vært utsatt for. Det er da en helt kjent overgrepsproblematikk. At barnet skal skånes for å forstå hva det har blitt utsatt for er jo bare en utsettelse av problemet.
Det er ikke noe likhetstegn mellom profesjonell bearbeiding og offergjøring.
Linkene dine forstår jeg ikke helt hvorfor du setter inn som argumentasjon mot mitt innlegg.
|