|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Syns du media bør navngi "lommemannen"? | |||
| Mannen bør navngis i media |
|
31 | 28,44% |
| Mannen bør ikke navngis i media |
|
78 | 71,56% |
| Deltakere: 109. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?
Har du gått i terapi noen gang? Høres ikke slik ut. Det meste av terapi går på å legge fra seg offerrollen. Og gå fra og være et offer til å bli den sterke parten. Terapi kan også handle om å takle samfunnets reaksjoner, like mye som selve overgrepet. Terapi er jo også innledningsvis til for å avdekke om det er et behov, og hva det er. Synes det du skriver over syder av synsing og forutinnatte meninger. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Administrator
|
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Bina: Hvis et barn syns at det å bli sjekket opp i et skogkratt, en tom garderobe, eller en annen plass uten andre voksne tilstede av en fremmed mann som ønsker at de skal finne "noe" i lommen hans, tar på tissefanten hans og synes at det er helt hverdagslig og greit så trenger det barnet hjelp, traumer eller ei. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Ingen har vel sagt at det er greit?
|
|
|
|
#164 |
|
Ustabil
|
I likhet med Line kan jeg heller ikke se at verken jeg eller noen andre har sagt at det er hverdagslig og greit. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Ustabil
|
Har du? |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Administrator
|
Jeg kan ikke se at jeg har påstått at du har sagt at det er hverdagslig og greit.
|
|
|
|
|
|
#167 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Blir sjokkert over ytringer som dette. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Expired
Hvorfor tror du mange får skyldfølelse etter slike overgrep?
Ingen har sagt at det bør bagatelliseres.
|
|
|
|
#169 |
|
Expired
Du insinuerer at det er det man mener. Det må du da se?
|
|
|
|
#170 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Det er jo bra for de som har blitt utsatt for overgrep og ikke blitt traumatisert, men det formildner ikke handlingene likevel. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Vi vet jo ikke hva hvert enkelt "offer" tenker og føler. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Ustabil
|
Det er nok en del barn som opplever å bli truet til taushet, eller til og med blir fortalt av overgriperen at han gjør dette for å være "snill" mot barnet. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Ustabil
|
Ikke nødvendigvis, nei. Der er jeg enig med deg. Men det jeg prøver å si er at vi må skille mellom samfunnets reaksjon, og enkeltmenneskets reaksjon. Selv om samfunnet sier det er galt så trenger ikke barnet få psykiske plager. I overgrepssaker er det samfunnet som dømmer (og det er riktig, det er sånn det skal være), og samfunnet vårt aksepterer ikke seksuelle forhold mellom barn og voksne - uansett. Og det er greit. Men det er IKKE greit når man sier at "dette aksepterer ikke samfunnet, derfor skal alle barn som har hatt seksuelle opplevelser med en voksen føle seg traumatisert". |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Ustabil
|
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Må bare komme med et lite tillegg. Anslagsvis 20 % av alle barn opplever overgrep, i følge noen tall jeg så for en tid tilbake. 1 av 5. Rundt regnet. Kanskje mer, kanskje mindre. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Borte
|
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Jeg bare kaster inn et innlegg fra sidelinjen her. Jeg syns det essensielle er at det er klart for både barn og voksne at det er uakseptabelt at voksne gjør seksuelle tilnærmelser til barn. Det gjelder uavhengig av hvor alvorlig overgrepet er og uavhengig av hvordan det oppleves for barnet. Jeg syns det bør gjøres klart for barnet at den voksne gjorde noe ulovlig og at voksne ikke har rett eller lov til å gjøre slikt mot barn. Jeg tror en slik klargjøring overfor barnet om at det som er skjedd er ulovlig og galt vil skape et behov for at barnet får profesjonell hjelp selv om barnet i utgangspunktet ikke er traumatisert eller har det vondt. Som foreldre vet de aller fleste for lite om hva som kan være senvirkning av seksuelle overgrep selv i tilfeller der barnet ikke virker traumatisert. Barnet har uansett vært utsatt for noe som har krenket det, og jeg tror senvirkningene av krenkelsen kan gjøre stor skade på et menneskes liv og sinn. Hvis den profesjonelle hjelpen kommer på et tidlig tidspunkt er det større sjanse for å få bearbeidet det som har skjedd, sette ord på hvilke følelser som finnes og ikke minst få frem at dette uansett aldri vil være barnets skyld uavhengig av barnets reaksjon i overgrepssituasjonen.
|
|
|
#176 |
|
Expired
My point, exactly!
|
|
|
|
#177 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Ja, men selv om man ikke blir traumatisert resten av livet sitt, så betyr vel ikke det at overgrepet va en positiv oplevelse for barnet heller? |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Som jeg skulle sagt det selv |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Ustabil
|
Til det jeg har uthevet: det er dette jeg mener når jeg snakker om at hjelpeapparat skaper traumer helt unødvendig. Jeg mener at dette mest av alt er noe man vil ønske å gjøre for at de voksne ønsker å markere sin avsky mot overgrep. Det er ikke i barnets interesse å skape traumer, for så å bearbeide dem.
|
|
|
|
|
|
#180 |
|
Expired
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Sakset fra Incestsenteret i Vestfold sine sider:
Greit å besøke sidene deres, om man lurer på noe mer. Eventuelt ringe dem.
|
|
![]() |
|
|