Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?
Opprinnelig lagt inn av KlaraKu, her.
Hvordan mennesker klarer seg etter et overgrep sier vel ikke så mye om overgrepets art nødvendigvis?
Ikke nødvendigvis, nei. Der er jeg enig med deg. Men det jeg prøver å si er at vi må skille mellom samfunnets reaksjon, og enkeltmenneskets reaksjon. Selv om samfunnet sier det er galt så trenger ikke barnet få psykiske plager. I overgrepssaker er det samfunnet som dømmer (og det er riktig, det er sånn det skal være), og samfunnet vårt aksepterer ikke seksuelle forhold mellom barn og voksne - uansett. Og det er greit. Men det er IKKE greit når man sier at "dette aksepterer ikke samfunnet, derfor skal alle barn som har hatt seksuelle opplevelser med en voksen føle seg traumatisert".
Og til en viss grad (men altså ikke nødvendigvis) vil det være en sammenheng mellom overgrepets art og den utsattes opplevelser av overgrepet. Sjansen for at barnet skal reagere kraftig og få psykiske problemer er langt større etter en brutal og rå voldtekt enn etter "fikling" av en person barnet har tillit til. På den annen side skal vi heller ikke glemme at også sistnevnte kan gi dype sår i en barnesjel, og det jeg syns er viktig er at vi aksepterer at den enkelte må få lov til å reagere slik de vil. Slippe å forholde seg til "regler" for hvordan de skal reagere i tillegg til det de faktisk har opplevd.
|