Sv: Har du fremmedkulturelle venner?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg vil tro at virkelig integrering skjer i det øyeblikket man deler noe. Det kan være musikkinteresse, man sitter i FAU sammen, man har barn som leker sammen, man elsker å gå på ski eller man liker å se på hesteveddeløp. Og hvis politikerne ønsker å jobbe mot integrering er det å skape slike arenaer viktig.
Mangfoldsåret har dette som utgangspunkt. Jeg har lest endel om det svenske mångkulturåret (som var bedre forberedt ennd et norske). Det handler om at for å delta må man bli invitert, og det som vises må føles relevant. Og det går begge veier. Like lite som kanskje pakistanske førstegenerasjons innvandrere har interesse av Ibsen i Nationaltheatret har Laila fra Tåsen interesse av pakistansk popkonsert i Spektrum. Som det for øvrig er endel av, uten at norsk presse bryr seg det spøtt. I tillegg har arrangørene liten interesse av å sende pressemeldinger til norsk presse fordi deres målgruppe treffer de helt andre steder.
Sorry, en liten (forenklet) avsporing, jeg er bare midt i denne problemstillingen akkurat nå.