Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.
Økte drivstoffpriser handler ikke bare om privatbilhold, men om veldig mange andre ting også. Det er lett å sitte midt i oslogryta og bedyre at man må bruke bilen mindre. Utfordringen ligger gjerne i at i tillegg til økte kostnader for bilhold, kommer økte transportpriser på nødvendige husholdningsvarer og annet. Økte transportpriser gjenspeiler seg i det generelle prisnivået, og fører til generell prisstigning og derav også høyere rente. For dere som sitter i Oslogryta vil ikke dette gi noe særlig utslag, men for oss som bor i deler av landet der det slett ikke finnes jernbane som alternativ transportvei, har det ganske mye å si.
Frukt som koster ti kroner kiloen i Oslo koster gjerne det tre-firedobbelte her hvor jeg bor, i tillegg til at lønningene er lavere og boligprisene nesten like høye. Summen av alt dette merkes, og utgjør langt mer enn et par hundrelapper i måneden.
Det er tull å sette Oslo opp mot resten av landet. Du kan jo gå innom noen butikker og sjekke gjennomsnittspris for frukt og grønnsaker, så skal jeg gjøre det samme. Prisforskjellene er ikke så store. Og med det samme du sjekker, kan du gå inn på Finn.no og se på boliger og regne ut gjennomsnittlig kvadratmeterpris. Jeg skal gjøre det samme for Oslo-området, så kan vi jo om prisene er nesten like høye.
|