Sv: Er du for eller mot dødstraff?
Ofte når jeg ser film av det litt dramatiske slaget, så tenker jeg "skyt, skyt!". For jeg vet jo (i filmen) at den onde gjerningsmannen vil komme tilbake, med mindre de dreper han. Drep først som sist, liksom. Mange filmer kunne vært redusert til 8 minutter dersom de drepte når de først hadde sjansen. I stedet nøler helten, vil ikke drepe, bare snakke til rette. Så gjerningsmannen ender med å drepe 20 mennesker - og til slutt i et blodig kaos, blir gjerningmannen likevel drept, og da har filmen vart i 2 timer.
På film er det i alle fall enkelt.
I virkeligheten ikke alltid like enkelt. Men også i virkeligheten er det mange tilfeller hvor gjentagelsesfaren er stor. Så da blir det litt en vurdering - skal vi bestemme at denne gjerningsmannen skal dø? Eller skal vi la han sitte i fengsel noen år, og slippe han ut igjen, slik at han kan voldta eller drepe flere? Hvem skal vi beskytte - samfunnet eller gjerningsmannen?
I teorien er jeg derfor for dødsstraff. I praksis er det likevel svært vanskelig å vite. Vite om vedkommende faktisk ER skyldig, vite om det er gjentagelsesfare. Jeg kan derfor ikke egentlig være for dødsstraff, for jeg er jo ikke for at man skal bruke det som standard for alvorlige forbrytelser. Men jeg greier heller ikke å være helt i mot. For det kan finnes tilfeller hvor det ikke finnes tvil. Hvor man vet at vedkommende er skyldig, og hvor det er åpenbart at det foreligger gjentagelsesfare.
Egentlig blir det som med abort. Jeg kan jo ikke være for abort i den forstand at jeg syns abort er noe man burde gjøre mer av. Men jeg kan heller ikke være i mot, i de tilfeller hvor det er den beste løsningen for de det gjelder.
|