Sv: "Lovlige" fordommer
Morsomt med denne tråden. Selv om jeg nå ikke blir så provosert mer, så ble jeg voldsomt provosert i yngre år. Jeg er vokst opp som fjerdegenerasjonsinnbygger nordøst i Oslo, helt på grensen ut, i et villastrøk med oppegående foreldre, dog med arbeiderklassebakgrunn og inngrodd mistro mot rike folk.
Her er noe av det jeg har møtt på eller hørt fra venner:
venninne som begynte på Ullern videregående fikk følgende spørsmål; "bor de i telt der du kommer fra, har de ikke råd til hus?"
BI-student som blir med en bekjent av meg på østkanten for å fixe bilen på verksted; "Guuuuud, låååås dørene, vi er i slummen!"
Hørt av et par av lederne mine i et større finanskonsern på firmafest øst for Akerselva, ved Mølla; " Jah, alle kan ikke være like heldige og bo på riktig side av elven, slik som oss" etterfulgt av hånlig humring.
Kommentar fra en date; " Ja, noen MÅ vel bo der også!"
Nyttårsfest på Hasle ved Økern, der noen fra Slemdal var på førstegangsbesøk på østkanten; " Jøss, visste ikke at de hadde råd til så mange raketter her på østkanten!"
Jeg kan egentlig fortsette i det uendelige. 
Jeg hadde ihvertfall komplekser for hvor jeg kom fra da jeg begynte å jobbe i finansbransjen, og merket at jeg ikke likte å si det, man møtte helt tydelig fordommer om at man ikke var like oppegående og "ordentlig" som de fra vest.
Samtidig synes jeg også det er stor forskjell på øst-stedene, f.eks Grønland og Ammerud kan lizzom ikke sammenlignes. Og dette med tilgang til marka, det er jo absolutt kjempebra i de fleste bydelene øst, utenom sentrumsbydelene.
:hilsenblondinemedhestehale:
|