Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Obamas politikk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-08, 11:26   #1
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obamas politikk

Jeg mener at Nebbia fokuserer på feil ting. Det er naturligvis riktig at politikken til en demokratisk og en republikansk president ikke umiddelbart ville gi oss store forskjeller. (Jeg tror riktignok at flere nykonservative høyestrettsdommere på dette tidspunktet ville være en tragedie og en katastrofe for USA og verden på sikt, men vet at Nebbia ikke deler denne bekymringen). Jeg tror McCain kunne blitt en god president i 2000, men oppførselen hans de siste månedene har fått meg til å tro at han har mistet grepet fullstendig.

Men å påstå at det eneste historiske elementet er Obamas hudfarge, selv om det har en enorm betydning, som i USA sannsynligivs er mye større enn en Europeer kan begripe, vitner for meg om å ha fulgt dårlig med i denne valgkampen. Obama har faktisk vunnet dette valget med en helt ny valgkampstrategi; der de andre kandidatene har basert seg på partiapparatet og støtte fra tradisjonelle politiske strukturer, har han har blitt valgt med utgangspunkt i en folkelig kampanje, i stor grad basert på Internett. Han har vunnet uten å stykke opp budskapet sitt for å tekkes separate særinteresse grupper, som var Clintons (begge to) sin oppskrift. Man kan naturligvis hevde at budskapet, eller slagordet, hans, Change, er innholdsløst, men han har greid å tvinge hele debatten til å handle om sitt slagord, og demonstrert en fantastisk evne til å skape entusiasme. Jeg har for eksempel aldri blitt vekket om natten før av at noen i Norge høylydt feirer valget av en utenlandsk statsleder. Det ble jeg på onsdag. Jeg tror ikke det er bare fordi han er svart, og heller ikke bare fordi vi snart er kvitt Bush. Jeg tror det er fordi han, ved å bli valgt, allerede har demonstrert at det går an å få til forandring, selv om ting kan se ganske triste ut. Og det markedsføringstalentet han og teamet hans har demonstrert i valgkampen, gjør at jeg ikke tror han, i skarp kontrast til hva Cheney og Bush gjorde på høsten 2001, kommer til å skusle bort den enorme internasjonale goodwill han har, og den tror jeg kommer til å være verdt mye, både for USA og resten av verden.

Ben "I'm sorry. I can't hear you over the sound of how awesome Barack Obama is" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 11:35   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg mener at Nebbia fokuserer på feil ting.

Enig, det var det jeg prøvde å si også. Og jeg glemte å ta med utnevnelsen av tre nye høyesterettsdommere ja. Jeg mener at bare det alene er grunn nok til å feire at Obama vant. Det vil ha en enorm innvirkning på landet i veldig mange år fremover.

Gammel 07-11-08, 12:34   #3
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg mener at Nebbia fokuserer på feil ting. Det er naturligvis riktig at politikken til en demokratisk og en republikansk president ikke umiddelbart ville gi oss store forskjeller. (Jeg tror riktignok at flere nykonservative høyestrettsdommere på dette tidspunktet ville være en tragedie og en katastrofe for USA og verden på sikt, men vet at Nebbia ikke deler denne bekymringen).

Obama vil sikkert utnevne nye liberale høyesterettsdommere når de gamle faller fra, og slik sett opprettholde status quo. Obama er tilhenger av retten til fri abort, men han synes åpenbart at dette er så kontroversielt at han ikke turde å bruke dette som en kampsak for å skille mellom ham og McCain.

Men å påstå at det eneste historiske elementet er Obamas hudfarge, selv om det har en enorm betydning, som i USA sannsynligivs er mye større enn en Europeer kan begripe, vitner for meg om å ha fulgt dårlig med i denne valgkampen.

Ikke fulgt med? Hva i din oppsummering gjør valget av Obama historisk? Hans utradisjonelle valgkampanje og evne til å skape entusiasme, eller at han trolig ikke kommer til å være like utenrikspolitisk kontroversiell som Bush?

Jeg er helt på bølgelengde med de fleste her inne som mener at Obama vil gjøre en bedre jobb enn McCain, men jeg deler ikke synet med de som kun ser på McCain som en fortsettelse av Bush-regimet. Og jeg deler ikke den til tider naive entusiasmen om hva Obama kan utrette. Obama vil føre forholdet mellom Europa og USA i retning av hva det var under Clinton, men den økonomiske krisen vil sette en stopper for veldig mange av hans dyre valgkampløfter. Jeg tror hverdagen innhenter ham ganske raskt.

Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 14:17   #4
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hva i din oppsummering gjør valget av Obama historisk? Hans utradisjonelle valgkampanje og evne til å skape entusiasme, (…)

Ja, faktisk; at han er svart kommer nok til å overskygge det, men måten han greide å hente støtte fra bla. yngre og svarte velgere, og å faktisk få dem til å stemme, gjennom å drive kampanje på lokalnivå og gjennom Internett er historisk, og har ikke vært i nærheten av å lykkes i samme grad tidligere. McGovern prøvde på noe lignende, og greide å slå Humphrey i nominasjonsvalget i 1972, men han tapte stort for Nixon; med Internett (og en annen visepresidentkandidat), ville han kanskje ha gjort det vesentlig bedre. Valgdeltagelsen på tirsdag var den høyeste på 100 år, disse tingene henger naturligvis sammen, men jeg tror dette først og fremst er et resultat av valgkampen som ble ført av Obama, og bare sekundært et resultat av misnøyen med den nåværende administrasjonen, og jeg mener at dette forandrer kravene som stilles til å lykkes med en valgkamp i USA. Nå liker jeg en god del av det politiske budskapet til Obama også (selv om jeg ikke ville ønsket meg politikken hans i Norge), men uavhengig av det er jeg veldig positiv til demonstrasjonen av at det faktisk nytter å få flere til å engasjere seg og stemme ved valg.

Ben "Hunter S. Thompson for Sheriff of Aspen" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 17:39   #5
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Obama har faktisk vunnet dette valget med en helt ny valgkampstrategi; der de andre kandidatene har basert seg på partiapparatet og støtte fra tradisjonelle politiske strukturer, har han har blitt valgt med utgangspunkt i en folkelig kampanje, i stor grad basert på Internett.

Internettsatsingen fortsetter: Change.gov. Hvis noen ønsker jobb i Obama-administrasjonen så kan en søke der. Blogg. Brukergeneret innhold. Det blir spennende å se hva som skjer med Whitehouse.gov når han er på plass.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 20:07   #6
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Internettsatsingen fortsetter: Change.gov. Hvis noen ønsker jobb i Obama-administrasjonen så kan en søke der. Blogg. Brukergeneret innhold. Det blir spennende å se hva som skjer med Whitehouse.gov når han er på plass.

Jeg synes dette er så gøy. Han er både moderne og gjennomført i tanke og handling. Han har styrt valgkampen på en strategisk elegant måte, så jeg har gode forhåpninger for at han skal klare å styre bra som president også.

Her har han lagt ut bildene fra valgnatten på flickr.com: http://www.flickr.com/photos/baracko...ea12e0a5acf4cb

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
politikk

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.