Sv: Obamas politikk
Opprinnelig lagt inn av DM, her.
Jeg er uenig i at Mc Cain og Palin ville fremstått som normale etter Bush. Jeg tror de ville klart å rote det enda mer til. Mc Cain er nok ikke dum på samme måte som Bush (skjønt jeg tror Palin er et hakk eller to under Bush igjen), men jeg liker ikke den konservative holdningen, og jeg tror det at dersom de hadde kommet til makten, så ville de ha gjort hverdagen til veldig mange av landets innbyggere dårligere. Gjennom strengere religiøse føringer i skoler og verdispørsmål. Forbud mot homofile ekteskap, forbud mot abort (også ved overgrep og incest), gjennom mer liberal våpenpolitikk, og også på miljøfronten, gjennom å fortsette i Bush sine fotspor.
Palin er nok hovedårsaken til McCains tap, men jeg omtalte kun McCain, og jeg står ved at han ville fremstått som normal i forhold til Bush.
Jeg står også ved min påstand om at entusiasmen rundt Obama ikke er tuftet på hans politiske agenda. For i norsk målestokk er Obama langt fra liberal. Du nevner forbud mot homofilt ekteskap. Obama er ingen tilhenger av homofile ekteskap, kun partnerskap - og han mener dette er en sak for delstatene. Her har Obama vært helt på linje med McCain. Innenfor helsepolitikken er Obama langt mindre liberal enn f.eks. Hillary Clinton.
Som amerikanere flest er han også tilhenger av dødsstraff. Obama er ingen tilhenger av mer liberale våpenlover, men han har (selvsagt) støttet amerikanernes selvklare rett til å bære våpen - dog i regulerte former. En del av hans standpunkter bærer nok preg av å være tilpasset opinionen og frykt for å støte vekk velgere med tradisjonelt verdisyn, men alt i alt fremstår han ikke som så liberal at SV-ere har noen grunn til å juble - bortsett fra at han er bedre enn alternativet. I Obama får USA en president med et verdisyn som ligger noe nærmere europeisk sosialisme enn hva som har vært vanlig - men med veldig mange tradisjonelle verdier i bunn. Den amerikanske proteksjonismen blir i alle fall ikke redusert med Obama ved roret.
|