Sv: Obamas politikk
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
Jeg mener at Nebbia fokuserer på feil ting. Det er naturligvis riktig at politikken til en demokratisk og en republikansk president ikke umiddelbart ville gi oss store forskjeller. (Jeg tror riktignok at flere nykonservative høyestrettsdommere på dette tidspunktet ville være en tragedie og en katastrofe for USA og verden på sikt, men vet at Nebbia ikke deler denne bekymringen).
Obama vil sikkert utnevne nye liberale høyesterettsdommere når de gamle faller fra, og slik sett opprettholde status quo. Obama er tilhenger av retten til fri abort, men han synes åpenbart at dette er så kontroversielt at han ikke turde å bruke dette som en kampsak for å skille mellom ham og McCain.
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
Men å påstå at det eneste historiske elementet er Obamas hudfarge, selv om det har en enorm betydning, som i USA sannsynligivs er mye større enn en Europeer kan begripe, vitner for meg om å ha fulgt dårlig med i denne valgkampen.
Ikke fulgt med? Hva i din oppsummering gjør valget av Obama historisk? Hans utradisjonelle valgkampanje og evne til å skape entusiasme, eller at han trolig ikke kommer til å være like utenrikspolitisk kontroversiell som Bush?
Jeg er helt på bølgelengde med de fleste her inne som mener at Obama vil gjøre en bedre jobb enn McCain, men jeg deler ikke synet med de som kun ser på McCain som en fortsettelse av Bush-regimet. Og jeg deler ikke den til tider naive entusiasmen om hva Obama kan utrette. Obama vil føre forholdet mellom Europa og USA i retning av hva det var under Clinton, men den økonomiske krisen vil sette en stopper for veldig mange av hans dyre valgkampløfter. Jeg tror hverdagen innhenter ham ganske raskt.
|