Sv: Obamas politikk
Jeg ser det du ser Nebbia, men jeg definerer ting annerledes enn deg. Jeg tror ikke han kommer til å revolusjonere noe, men jeg tror på en forsiktig optimisktisk måte at han vil klare å gjøre litt gode ting, og litt etter litt snu den negative trenden. Verden har en finanskrise nå, og den blir ikke fikset av at Amerika får en dugandes president. Men han kan gjøre litt tiltak for innbyggerne i landet sitt. Og verdiene hans er gode. Vel og merke er det mange stengsler rundt ham på hva han kan få gjort, men jeg tror at han vil kunne gjøre mye bra, og at han kan gjøre en god opprydningsjobb etter Bush.
Jeg er uenig i at Mc Cain og Palin ville fremstått som normale etter Bush. Jeg tror de ville klart å rote det enda mer til. Mc Cain er nok ikke dum på samme måte som Bush (skjønt jeg tror Palin er et hakk eller to under Bush igjen), men jeg liker ikke den konservative holdningen, og jeg tror det at dersom de hadde kommet til makten, så ville de ha gjort hverdagen til veldig mange av landets innbyggere dårligere. Gjennom strengere religiøse føringer i skoler og verdispørsmål. Forbud mot homofile ekteskap, forbud mot abort (også ved overgrep og incest), gjennom mer liberal våpenpolitikk, og også på miljøfronten, gjennom å fortsette i Bush sine fotspor.
Jeg er glad for at Obama vant, fordi han ikke kommer til å gjøre disse tingene, og fordi det virker som at han har hjertet med seg, og fordi han har et godt verdigrunnsyn. Jeg har forståelse for at USA aldri kan bli som Norge, og ser ikke på dette valget ut i fra norsk standard, men ut i fra amerikanske forhold. Og der ligger også entusiasmen min, og ikke på det at jeg tror mannen kan gjøre undere.