Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Obamas politikk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-08, 15:17   #41
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obamas politikk

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hva i din oppsummering gjør valget av Obama historisk? Hans utradisjonelle valgkampanje og evne til å skape entusiasme, (…)

Ja, faktisk; at han er svart kommer nok til å overskygge det, men måten han greide å hente støtte fra bla. yngre og svarte velgere, og å faktisk få dem til å stemme, gjennom å drive kampanje på lokalnivå og gjennom Internett er historisk, og har ikke vært i nærheten av å lykkes i samme grad tidligere. McGovern prøvde på noe lignende, og greide å slå Humphrey i nominasjonsvalget i 1972, men han tapte stort for Nixon; med Internett (og en annen visepresidentkandidat), ville han kanskje ha gjort det vesentlig bedre. Valgdeltagelsen på tirsdag var den høyeste på 100 år, disse tingene henger naturligvis sammen, men jeg tror dette først og fremst er et resultat av valgkampen som ble ført av Obama, og bare sekundært et resultat av misnøyen med den nåværende administrasjonen, og jeg mener at dette forandrer kravene som stilles til å lykkes med en valgkamp i USA. Nå liker jeg en god del av det politiske budskapet til Obama også (selv om jeg ikke ville ønsket meg politikken hans i Norge), men uavhengig av det er jeg veldig positiv til demonstrasjonen av at det faktisk nytter å få flere til å engasjere seg og stemme ved valg.

Ben "Hunter S. Thompson for Sheriff of Aspen" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 15:32   #42
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Det som gjør Obamas seier stor for meg er at den representerer et skifte bort fra fordummingen av politikken i USA. USA har gjennom de siste årene hatt en skremmende kurs mot et samfunn som beskrives av filmen Idiocracy. Denne gangen bakfyrte alle svertekampanjene. Obama tenker før han handler. Han er en strateg. Han hører på synspunkter, spesielt fra de han er uenig med. Han evner også å forandre mening.

McCain har et antagonistisk verdensbilde, han er opptatt av hvem som er de gode og hvem som er de onde. Jeg leste en artikkel (husker ikke hvor) der en tidligere rådgiver fortalte om et møte han hadde med McCain. Når briefingen var ferdig hadde McCain et spørsmål: Hvem er skurken? Det var det han ville vite. I valgkampen snakket han hele tiden om seier i Irak, alt annet enn seier ville være et nederlag.

Palin …*Er langt mer antagonistisk enn McCain. Hun lever i en svart-hvit verden.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 15:39   #43
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

USA har gjennom de siste årene hatt en skremmende kurs mot et samfunn som beskrives av filmen Idiocracy.

Det var en ordentlig skummel dokumentar.

Ben "with electrolytes" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 16:01   #44
Nebbia
Passiv

Standard

Det som gjør Obamas seier stor for meg er at den representerer et skifte bort fra fordummingen av politikken i USA. USA har gjennom de siste årene hatt en skremmende kurs mot et samfunn som beskrives av filmen Idiocracy. Denne gangen bakfyrte alle svertekampanjene. Obama tenker før han handler. Han er en strateg. Han hører på synspunkter, spesielt fra de han er uenig med. Han evner også å forandre mening.

Det var da voldsomt til glorifisering. USA har valgt en president som virker å være særdeles oppegående, men såpass kan man vel forlange når man har 8 års erfaring med en neandertaler? Om Obama tenker før han handler og hvorvidt han er en strateg gjenstår å se. Det blir uansett interessant å se hvordan han skal omdanne retorikk til politikk.

Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 16:07   #45
Kneazle
Passiv

Standard

Det som gjør Obamas seier stor for meg er at den representerer et skifte bort fra fordummingen av politikken i USA.

Så enkelt kan det sies.

Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 16:15   #46
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det var da voldsomt til glorifisering.

Glorifiserende blir det vel ikke før jeg hevder at han tar de riktige beslutningene, lytter til de riktige personene/rådene, etc, etc. Det vil bare tiden vise. Der er håp.

Gammel 07-11-08, 18:39   #47
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Obama har faktisk vunnet dette valget med en helt ny valgkampstrategi; der de andre kandidatene har basert seg på partiapparatet og støtte fra tradisjonelle politiske strukturer, har han har blitt valgt med utgangspunkt i en folkelig kampanje, i stor grad basert på Internett.

Internettsatsingen fortsetter: Change.gov. Hvis noen ønsker jobb i Obama-administrasjonen så kan en søke der. Blogg. Brukergeneret innhold. Det blir spennende å se hva som skjer med Whitehouse.gov når han er på plass.

Gammel 07-11-08, 21:07   #48
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Internettsatsingen fortsetter: Change.gov. Hvis noen ønsker jobb i Obama-administrasjonen så kan en søke der. Blogg. Brukergeneret innhold. Det blir spennende å se hva som skjer med Whitehouse.gov når han er på plass.

Jeg synes dette er så gøy. Han er både moderne og gjennomført i tanke og handling. Han har styrt valgkampen på en strategisk elegant måte, så jeg har gode forhåpninger for at han skal klare å styre bra som president også.

Her har han lagt ut bildene fra valgnatten på flickr.com: http://www.flickr.com/photos/baracko...ea12e0a5acf4cb

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 21:43   #49
Nebbia
Passiv

Standard

Glorifiserende blir det vel ikke før jeg hevder at han tar de riktige beslutningene, lytter til de riktige personene/rådene, etc, etc. Det vil bare tiden vise. Der er håp.

Det er også poenget mitt. Tiden vil vise hvor god Obama er. Obama er relativt fersk som politiker på toppplan, og han har mye å vise. Så langt har det begrenset det seg til talegaver og store lovnader. Det er ingen tvil om at Obama er en begavet politiker, men oppgaven med å rydde opp etter Bush (to kriger, finanskrise, et elendig forhold til både Russland og USAs allierte etc etc) er enorm.

Å bli hyllet som en Messias fra det rødeste venstre til langt inn på høyresiden i de fleste europeiske land før han har vist hva han duger til, er intet mindre enn imponerende. Jeg tror også det er håp med Obama som president, men min entusiasme må han gjøre seg fortjent til. Valgflesk alene imponerer ikke meg.

Svar med sitat
Svar

Emneord
politikk

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.