Sv: Gaza
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Forøvrig mener jeg at FN er klart for å legges ned. (...)
At EU sier at dette er selvforsvar gir min første følelse slik: Aldri i livet om vi skal inn i EU. (...)
Så med mindre israelerne da i teorien lager en avtale med hver enkelt gruppering kan det bli vrient å få fred. Og noen avtale med hver gruppering vil de neppe få før de går med på å pakke ned krølleskjeggene sine og forlate distriktet for godt. (...)
Men jeg ser ingen løsninger som kan skapes som kan gi fred heller. Rent bortsett fra den Orlando Bloom forelslår for Saladin på slutten av Kingdom of heaven - som er å brenne ned hele dritten.
Dessverre en god oppsummering.
Så lenge Israelere og Palestinere insisterer på å definere seg selv etter religiøse linjer som to adskilte folk med alt for mange ekstremister på begge sider, så må det til radikale løsninger for å skape fred. Israelerene er ikke "genetisk slemmere" enn Palestinerene, men makt gir ansvar og de har for tiden derfor mest av begge. Om de trakk seg tilbake til de folkerettslig anerkjente grensene så ville det internasjonale presset mot fortsatte aksjoner fra Hamas bli sterkere og jeg tror de ville miste støtte fra de krigstrette delene av eget folk. Så fikk heller FN sitte på grensene i et par generasjoner. Men jeg er enig i at FN stort sett stinker: Uten militær slagkraft og politisk lammet av vetorett. Men det er det beste vi har som ikke virker. FN trengs, og jeg ser (litt...) større håp om å sloss for et bedre FN enn en å lage en konkurrerende organisering fra bunnen av. Og feks. IPCC og UNESCO vil jeg si rettferdiggjør sin eksistens...
Sist redigert av Ulvefar : 05-01-09 kl 13:02.
|