Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-09, 08:49   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Slenger meg på det høh-et. Jeg ser virkelig ikke problemet, poenget er hvordan jobben gjøres, ikke personlig tro. Problemet er kun når troen påvirker hva barna får høre og jeg vil påstå at det er langt større sjanse for at en kristenfanatiker påvirker ungene enn en muslimfanatiker.

Gammel 06-02-09, 09:04   #2
Left
Passiv

Standard

Jeg høh-er med. Kan ikke en muslim som bruker hijab undervise like godt i RL som f.eks en kristen? Det går vel an å ha like stor respekt for andres religion fordi om man er muslim, og viser det? Det blir ikke noe annnerledes enn om en kristen skulle hatt på seg et smykke med kors?

Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 09:30   #3
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Dere som mener det er greit med religiøse symboler, er det greit også med politiske og andre symboler/ting? Partimerker, fotballskjerf, "Boikott Israel"-buttons, "I love Israel"-buttons, alle mulige buttons? Hakekors for den saks skyld?
Eller er det bare religiøse ting dere synes er greit?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 09:33   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, som lærer synes jeg noe av dette er greit, men ikke alt.

Det spiller imidlertid ingen rolle for mitt hijab-standpunkt, all den tid jeg ikke ser en hijab først og fremst som et symbol for å markere religiøst standpunkt, men mer et plagg av nødvendighet for de som bærer det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 09:38   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:
Den tidligere filosofiprofessoren Gunnar Skirbekk er sterkt bekymret over Politidirektoratets anbefaling om at religiøse hodeplagg kan bli en del av politiuniformen.
– Poenget med å bære en uniform som representant for en statlig instans som driver med legitim utøvelse av makt, er nettopp at alle personlige oppfatninger eller holdninger må legges til side, sier Skirbekk til Klassekampen.
Han mener det er naturlig at politiet skal speile befolkningen for øvrig, og at det skal være bred rekruttering både når det gjelder klasse, religion og etnisitet.
– Men dersom personen ikke skjønner at en må legge private og gruppemessige markører til side, er vedkommende ikke klare for å rekrutteres til politiyrket, sier Skirbekk.
Han mener det særlig i disse dager er viktig at politiet er nøytralt, når så mange konflikter oppstår rundt religion og religiøs symbolikk.
– Hvordan skulle politifolk med den jødiske kippaen kunne roe ned sinte muslimske ungdommer mot Israels krigføring mot Gaza?

Jeg synes han har et svært godt poeng.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 09:51   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes han har et svært godt poeng.

jeg syns Abid Raja og Lars Gules svar til ham i Klassekampen hadde gode poeng. Han er utdatert og gammeldags.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 09:57   #7
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

jeg syns Abid Raja og Lars Gules svar til ham i Klassekampen hadde gode poeng. Han er utdatert og gammeldags.

Er det på nett?

Gammel 06-02-09, 10:00   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Er det på nett?

Jeg finner ikke artikkelen, har søkt. Men jeg synes fortsatt han har et godt poeng. Benmurphy har også et godt poeng når det gjelder rasisme i politiet, og jeg tror en større andel av fremmedkulturelle ansatt som politi kan bidra til å dempe dette, men jeg er ikke sikker på at hodeplagg etc er til noen som helst nytte.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:12   #9
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Han er utdatert og gammeldags.

Uten å ta stilling til saken forøvrig, synes jeg dette er et håpløst argument.

Er det gitt at alt som er gammeldags er dårlig, og at alt nytt er bedre?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:14   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Uten å ta stilling til saken forøvrig, synes jeg dette er et håpløst argument.

Er det gitt at alt som er gammeldags er dårlig, og at alt nytt er bedre?

Nei, absolutt ikke. Jeg fant bare ikke artikkelen og prøvde å oppsummere (litt vel) kjapt. Men i dette tilfellet så vil jeg si at å være veldig gammeldags er dumt, akkurat som det var det når kvinner skulle inn i politiet.

Gammel 06-02-09, 16:34   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Dere som mener det er greit med religiøse symboler, er det greit også med politiske og andre symboler/ting? Partimerker, fotballskjerf, "Boikott Israel"-buttons, "I love Israel"-buttons, alle mulige buttons? Hakekors for den saks skyld?
Eller er det bare religiøse ting dere synes er greit?

Det aller meste syns jeg er greit. Så lenge det er noe som ikke vises og samtidig skader andre. En hijab, et kors og et Vålerengaskjerf er alle generelle symboler, som kan brukes i alle lag, for alle mennesker. Hadde derimot man stilt opp med hakekors, så hadde jeg ikke satt pris på det, rett og slett fordi man da er gjennomsyret av en holdning som jeg anser som skadelig.

Gammel 06-02-09, 10:16   #12
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Slenger meg på det høh-et. Jeg ser virkelig ikke problemet, poenget er hvordan jobben gjøres, ikke personlig tro. Problemet er kun når troen påvirker hva barna får høre og jeg vil påstå at det er langt større sjanse for at en kristenfanatiker påvirker ungene enn en muslimfanatiker.

Sitron, hvorfor tror du det er større sjanse for at en kristenfanatiker påvirker barna enn en muslim?

Er det forresten ingen som reagerer på hijab og det den representerer slik som Lykken har nevnt? Er det ingen som finner hijab kvinneundertrykkende?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:18   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Er det forresten ingen som reagerer på hijab og det den representerer slik som Lykken har nevnt? Er det ingen som finner hijab kvinneundertrykkende?

Nei, jeg syns ikke det nødvendigvis er det. Akkurat som de fleste norske kvinner ikke vil gå med på at å ta mannens navn ved giftemål er det.

Gammel 06-02-09, 10:25   #14
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg synes om hijab og kvinneundertrykking. Det er forskjellige grader av hva som er akseptert tildekning, også i vår kultur. Og så lenge hijaben ikke er til hinder for livsutfoldelse innen rimelighetens grenser, ser jeg ikke helt problemet. Men jeg er altså usikker. Jeg har til sammenligning innfunnet meg med at det er OK at kvinner går med skjørt, selv om ikke menn gjør det, i vår kultur.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:33   #15
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Synes du det er riktig å sammenligne et etternavn med et plagg som har som formål å dekke til kvinnen av hensyn til mannen, Glitterchick?

Koranen 24:30-31 sier at man skal : Dra sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd.

Nestleder i islamsk råd, imam Senaid Kobilica sier: Hijab er obligatorisk, det er et minimumskrav for en voksen kvinne. Muslimske ledere i Norge er enige om dette, det er det ingen diskusjon om. Islamsk råd representerer i underkant av 60 000 norske muslimer.

Jenter som velger å kaste skautet, blir sett på som horer. Foreldre er redde for at de skal bli som norske jenter – ikke langt unna horer, mener Høyres Samira Munir. Munir er troende muslim, bystyrerepresentant for Oslo Høyre – og en forkjemper for kvinners likeverd i de norske innvandrermiljøene.

I say no more.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:46   #16
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Synes du det er riktig å sammenligne et etternavn med et plagg som har som formål å dekke til kvinnen av hensyn til mannen, Glitterchick?

Koranen 24:30-31 sier at man skal : Dra sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd.

Nestleder i islamsk råd, imam Senaid Kobilica sier: Hijab er obligatorisk, det er et minimumskrav for en voksen kvinne. Muslimske ledere i Norge er enige om dette, det er det ingen diskusjon om. Islamsk råd representerer i underkant av 60 000 norske muslimer.

Jenter som velger å kaste skautet, blir sett på som horer. Foreldre er redde for at de skal bli som norske jenter – ikke langt unna horer, mener Høyres Samira Munir. Munir er troende muslim, bystyrerepresentant for Oslo Høyre – og en forkjemper for kvinners likeverd i de norske innvandrermiljøene.

I say no more.

Godt innlegg.
Jeg blir blir lei meg når jeg tenker på Samira Munir. Ikke lett å være hijab-kritiker i egne miljøer, og for henne endte det med at hun omkom ved en "ulykke" der hun ble påkjørt av et tog.

Gammel 06-02-09, 22:23   #17
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Hodeplagg bryr jeg meg ikke så mye om. Men en polititjenestemann som ikke kan hilse på en av motsatt kjønn f.eks er for meg uakseptabelt.

For meg er hijab en indikasjon på en ortodokshet som jeg tror kan skjepe problemer i yrkes medfør, men det kan være fordommer hos meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:22   #18
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sitron, hvorfor tror du det er større sjanse for at en kristenfanatiker påvirker barna enn en muslim?

Jeg har tenkt litt på dette i denne sammenhengen her.
Jeg har ingen sterke mininger diskusjonen generelt, men er mer "bekymret" for hvordan en kvinne i Hijab vil bli oppfattet som Politi.
jeg og sikkert de aller aller fleste vil tro at hun gjør en like bra jobb og forhåpentligvis får den respekten hun fortjener som Politikvinne, men jeg er stygt redd for at det finnes endel andre der ute, og uten å generalisere; som ferdes i de miljøene som politiet gjerne opererer, som ikke deler dette synet.
Ellers synes jeg BM hadde gode argumenter.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:25   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

men jeg er stygt redd for at det finnes endel andre der ute, og uten å generalisere; som ferdes i de miljøene som politiet gjerne opererer, som ikke deler dette synet.

Det tror jeg også. Men det gjelder jo kvinner i Politiet generelt.

Gammel 06-02-09, 10:37   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg har tenkt litt på dette i denne sammenhengen her.
Jeg har ingen sterke mininger diskusjonen generelt, men er mer "bekymret" for hvordan en kvinne i Hijab vil bli oppfattet som Politi.
jeg og sikkert de aller aller fleste vil tro at hun gjør en like bra jobb og forhåpentligvis får den respekten hun fortjener som Politikvinne, men jeg er stygt redd for at det finnes endel andre der ute, og uten å generalisere; som ferdes i de miljøene som politiet gjerne opererer, som ikke deler dette synet.
Ellers synes jeg BM hadde gode argumenter.

Akkurat det syns jeg er et argument FOR å tillate hijab.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.