Sv: Bibelutdeling i skolen
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Da jeg jobbet som sesjonslege for en 10-12 år tilbake så hadde de guttene som kom fra større byer nesten alle røykt hasj innimellom. Det ble ansett for å være så vanlig at det ble ikke gitt trekk i psykiatrisk karakter en gang, men ble sett som adferd som var helt normalt. Ikke for bygdeguttene, men for byguttene. Og jeg har vært i studentmiljø hvor svært mange røykte hasj fra tid til annen.
Så ja, heller sporadisk hasjrøyking om det er normalt i det miljøet som barnet mitt vokser opp i, enn bedehusmiljø. Faktisk.
Det sjokkerer meg at du som lege kan hevde at sporadisk hasjrøyking ikke er farlig. Hele poenget er vel at man lett kan gå fra litt til mye når det gjelder rusmidler. Jeg vet lite om hvilke pasienter du har på din liste, men jeg jobber med resultatene av langvarig rusmisbruk (ikke bare hasj, men mye av det også.) Jeg har sett hvor fortvilte 27 år gamle gutter er når de endelig har bestemt seg for å ta skolen på alvor. Viljen og motivasjonen er der, men hjernen klarer ikke å henge helt med. De har store lærevansker, atså problemer med å oppfatte både muntlig og skriftlig kommunikasjon og de sliter med å uttrykke seg. Veldig mange av disse har begynt med hasj, helt sikkert sporadisk, helt sikkert ikke planen å havne der de er i dag.
Og tro det eller ei, jeg har i løpet av mine 13 år som lærer aldri hørt en elev som har sagt: -Jo, det hele begynte da jeg stakk hodet inn bedehusdøren. 
|