|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bibelutdeling i skolenHva er så farlig med bedehus da? Her stinker det fordommer og uvitenhet lang vei. Jeg ville heller hatt barn som gikk på bedehuset enn barn som røkte hasj i moderate mengder, for man kan ladri forutse hvor lang tid det tar før hasjen får negative virkninger.
|
|
|
|
#322 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bibelutdeling i skolenStatistisk sett tror jeg nok det er langt flere som får problemer senere etter "moderat hasjbruk" enn av "moderat bedehusbruk" i ungdommen. Jeg tror det sitter relativt få psykotiske ungdommer i tvangstrøye på institusjoner rundtforbi etter hasjbruk enn etter andakter.
|
|
|
#323 |
|
|
Sv: Bibelutdeling i skolen
Jeg snakket ikke om "barn", jeg snakket om "gutta mine", og har ikke gitt noen alder for noe som helst. |
|
|
|
|
|
#324 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bibelutdeling i skolenBedehus
|
|
|
#325 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bibelutdeling i skolenaC. Jo, det er stor, stor forskjell på bedehus og sekter. I should know - jeg hadde 25 stk i nærområdet da jeg vokste opp.
|
|
|
#326 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Du skrev barn, men hvis det ikke er barn vi snakker om her, er det vel ingen grunn til å ta på vei for noen av oss. Jeg hadde tenkt å svare deg noe lignende som Polyanna skriver under, selv om ditt referansegrunnlag nok teller mer enn statistikk?? Men en ting skal du ha, hvis du virkelig heller ønsker at barna dine skal røyke hasj enn å gå på bedehuset, er det tydelig at det går an å ta skade av å være i religiøse miljøer.
|
|
|
|
|
|
#327 |
|
Impulsiv innimellom
|
Det er langt fra alle som nøyer seg med hasj når de først har begynt. Men det er vel bedre det også enn en livsglad ungdom som koser seg med vennene på bedehuset.
|
|
|
#328 |
|
|
Jepp, men en sekt er ikke nødvendigvis et sted hvor man møtes i svarte kapper for å dryppe stearin utover pentagrammer det heller. De virker gjerne bare litt mer utilgjengelige for de som kun kjenner til de mer tradisjonelle, kristne miljøene.
|
|
|
|
|
|
#329 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bibelutdeling i skolensmash: nå syns jeg det er du som er i overkant naiv her. Det er sannsynligvis ganske andre helt reelle erfaringer enn "livsglad ungdom" som gjør at folk her tar et såpass drastisk synspunkt andre veien. Bedehusmiljøer er mye mer variert enn det. Jeg vil for eksempel synes det var ille om mine unger i de mest følsomme årene skulle utsettes for den verste "bare du tror nok så skal ikke fæle ting skje med deg" eller "homofili kan kureres".
|
|
|
#330 |
|
Impulsiv innimellom
|
Jeg er nok litt naiv. Etter å ha lest denne tråden er jeg ikke i tvil om det.
|
|
|
#331 |
|
Halloen!
Ok, jeg beklager den siste kommentaren, men det var nå engang du som antydet at det ikke hadde gått bra med meg da... Sist redigert av rine : 25-02-09 kl 00:11. |
|
|
|
|
|
#332 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bibelutdeling i skolenDet er sjelden noe eller noen sjokkerer meg, men når folk jeg trodde var oppegående damer ønsker hasj-røyking fremfor bedehusbesøk blir jeg småkvalm og lettere satt ut. Jeg tror jeg må logge av en stund, dette blir for dumt. |
|
|
|
|
|
#333 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Bibelutdeling i skolenEtter min erfaring så kan bedehusmiljøet også være temmelig konservativt og jeg hadde vært svært skeptisk om barnet mitt hadde begynt å gå der, ennå mer om det var en jente. Det miljøet som jeg kjenner til så var det f.eks stor overvekt av eldre gutter 23-26 åringer som hang rundt tensingjentene, og holdningen i miljøet var sånn at man skulle jo ikke ha sex, men om man hadde det så brukte man ihvertfall ikke prevensjon for det tydet på at "man hadde tenkt å synde med vilje" istedet for å på en måte bare snuble den inn. Flere av jentene som jeg kjenner ble også gift med den kjæresten de hadde da de var 17 og det synes jeg i utgangspunktet (selv om det finnes mange unntak) ikke er en Fin Ting.
|
|
|
#334 |
|
Mother of Dragons
|
Kanskje du skal vurdere hva de oppegående damene sier da eller godta at man er uenig.
|
|
|
#336 |
|
Halloen!
Det sjokkerer meg at du som lege kan hevde at sporadisk hasjrøyking ikke er farlig. Hele poenget er vel at man lett kan gå fra litt til mye når det gjelder rusmidler. Jeg vet lite om hvilke pasienter du har på din liste, men jeg jobber med resultatene av langvarig rusmisbruk (ikke bare hasj, men mye av det også.) Jeg har sett hvor fortvilte 27 år gamle gutter er når de endelig har bestemt seg for å ta skolen på alvor. Viljen og motivasjonen er der, men hjernen klarer ikke å henge helt med. De har store lærevansker, atså problemer med å oppfatte både muntlig og skriftlig kommunikasjon og de sliter med å uttrykke seg. Veldig mange av disse har begynt med hasj, helt sikkert sporadisk, helt sikkert ikke planen å havne der de er i dag. |
|
|
|
|
|
#337 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg gidder virkelig ikke å gå inn en debatt om hva som er farligst av sporadisk hasjrøyking og å være med i bedehusmiljø. Jeg sa at jeg personlig hadde blitt mer bekymret over det ene fremfor det andre. Og det er ikke det samme som å hevde at sporadisk hasjrøyking kategorisk ikke er farlig.
|
|
|
#338 |
|
Glad
|
Sv: Bibelutdeling i skolenNå har jeg lært meg hva : datapunkt: betyr, så da kan jeg si at etter å ha sett ha sporadisk hasjrøyking har gjort med hjernecellene til en nær slektning av meg, ville jeg blitt rimelig bekymra om mine barn gjorde det samme. Etter å ha frekventert sporadisk både bedehuset og pinsemenigheten i min barndom ville jeg ha blitt omtrent like bekymra om mine barn gjorde det samme. Samtidig så håper jeg at vår oppdragelse ville gitt dem kritisk sans og skepsis nok til å unngå å bli dratt med i det dragsuget som slike miljøer kan klare å skape.
|
|
|
#339 |
|
Halloen!
Den debatten har du vært med i lenge, og ja, den er fullstendig latterlig. De aller fleste leger jeg kjenner ville nok fraråde foreldre å la barna sine (for det er barn vi har snakket om hele veien, er det ikke?) prøve hasj før de ville fraråde å ta dem med på bedehuset. Jeg ser at du sier at det er din personlige oppfatning, og det er jo OK. Jeg blir bare en smule |
|
|
|
|
|
#340 |
|
|
Sv: Bibelutdeling i skolenØh, hvis noen tvilte, så foretrekker jeg at gutta hverken røyker hasj eller henger på bedehus. |
|
|
|
![]() |
|
|