|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Siv Jensen
Selvfølgelig antar jeg at alle er mottakelig for fornuft og logikk. Minus ekstremt religiøse mennesker. |
|
|
|
|
|
#322 |
|
Mother of Dragons
|
Mener du at diskusjoner på FP tyder på at alle er mottakelig for fornuft og logikk? Det er ikke mitt inntrykk.
|
|
|
#323 |
|
Deltidsmamma
|
Nå har jeg på følelsen av at du sikter til noe spesielt..? |
|
|
|
|
|
#324 |
|
Mother of Dragons
|
Nei det er en generell betraktning.
|
|
|
#325 |
|
Passiv
|
Jeg synes ikke en skyttergravskrig er noe å hige etter, men regjeringens handlemåte i saken om muhammedkarikaturene er noe av det styggeste jeg har sett i norsk politikk noensinne. I frykt for at Norge skulle rammes av like kraftige reaksjoner som Danmark, skjøv utenriksministeren all skyld over på Vebjørn Selbekk da han i et intervju på arabisk TV (mot bedre vitende) hevdet at det kun var en liten avis i Norge som hadde trykket tegningene. I tillegg presset regjeringen Selbekk til å delta på et forsoningsmøte med muslimske ledere med Bjarne Håkon Hansen som meklingsmann, i stedet for å kjempe ved Selbekks side for ytringsfrihetens sak. Nå har regjeringen i ettertid vist hvor lite fokus de har på ytringsfrihet og prinsipper generelt, men denne saken synes jeg er så alvorlig at støtte fra Sør-Afrika blir en bagatell i forhold. |
|
|
|
#326 |
|
Ekvilist
|
Ok, jeg skjønner at vi ser litt forskjellig på ting.
|
|
|
#327 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Siv JensenBoikott Israel-partier og organisasjoner har vel støtte av litt ymse slag. Sist redigert av bønna : 13-03-09 kl 20:45. |
|
|
|
|
|
#328 |
|
Deltidsmamma
|
Ansvarliggjøre ved å lyve om at han var den eneste? |
|
|
|
|
|
#329 |
|
Ekvilist
|
Jeg har ikke satt meg inn i hva Stoltenberg visste eller ikke visste den gangen, slik jeg husker det var man opptatt av å si noe om at dette ikke var noe som hadde skjedd i stor skala eller offentlig regi. Det var vel ikke så mange flere enn Magazinet i Norge som trykket tegningene? Eller var det?
|
|
|
#330 |
|
Passiv
|
Ansvarliggjøre Selbekk? Hva i all verden skal han ansvarliggjøres for - gjøre noe han har lov til? (Jeg velger å se bort fra blasfemiloven da den i praksis er en sovende lov, og aldri ville brukt i dette tilfellet.) Støre burde påpekt at det var flere aviser i Norge som hadde publisert tegningene, og at publiseringen overhodet ikke var forbudt. I stedet valgte Støre å late som om dette kun var en gal kristenfundametalists verk. Det er ingen som ønsker å få en horde med rabiate muslimer på nakken, men å lyve for å redde Norges (og sin egen) anseelse og innflytelse ved å gjøre Selbekk alene til den store stygge ulven, er noe av det styggeste jeg har sett. |
|
|
|
#331 |
|
Glamorøs
|
Du mener det at Vigrid går ut og sier at de er enige med SV i noe er SVs skyld? Jeg skjønner ikke hva eksempelet ditt skal vise. Tror du SV mottar økonomisk støtte fra Vigrid?
|
|
|
#332 |
|
Ekvilist
|
Ro ned to hakk nå. Jeg skrev at jeg har registrert et eksempel på andre partiers blemmer.
|
|
|
#333 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg skjønner ikke hva du mener med at Selbekk skal ansvarliggjøres, for noe andre også gjorde før han. |
|
|
|
|
|
#334 |
|
Passiv
|
Jeg er rolig, men jeg reagerer på at du ikke synes Støres løgn om hvem som publiserte Muhammed-tegningene er særlig alvorlig. Selbekk må selv ta konsekvensene for sine handlinger, men jeg synes han kan forvente at utenriksministeren ikke henger ham ut på arabisk TV og lar være å nevne at én av Norges største aviser også publiserte tegningene. Dessuten kan man forvente at utenriksministeren påpeker at ytringsfriheten står sterkt i Norge når han blir konfrontert i en slik sak. |
|
|
|
#335 |
|
Ekvilist
|
Så han står uten ansvar for den avgjørelsen han tok altså, fordi noen andre hadde gjort det før? Vet man med sikkerhet at utenriksministeren var klar over at flere hadde trykket saken, at han løy bevisst? Som jeg har forsøkt å skrive over her, så husker jeg ikke nøyaktig hva som skjedde. Siden det er du som bragte saken på bane, så kan du kanskje fortelle litt også?
|
|
|
#336 |
|
Deltidsmamma
|
Nebbia skriver bedre enn meg, men det jeg hørte var et intervju med han (tror det var på dagsrevyen) der han vred seg unna. Først sa han at det bare var magazinet som hadde publisert tegningene, så sa programlederen at det var andre også, bl.a. Dagbladet tror jeg, (det visste jeg den gangen, og var veldig nyssjerrig på hva programlederen ville si og Støre svare) og da sa han at de hadde mye mindre faksimiler. Som om det gjorde alt bra. |
|
|
|
|
|
#337 |
|
Passiv
|
Det var allment kjent at Aftenposten også hadde trykket en faksimile av tegningne før Magazinet gjorde det samme. Hvis ikke Støre var klar over dette, er han så lite informert at han burde finne seg noe annet å gjøre. Og når man først snakker om mangel på ryggrad, burde redaktøren i Aftenposten også få et kraftig spark for ikke å stå opp å ta Selbekk i forsvar. Jeg tror redaktøren i Aftenposten var svært takknemlig for regjeringens ensidige hardkjør mot Selbekk. |
|
|
|
#338 |
|
Ekvilist
|
Sv: Siv JensenMen tidspunktet Selbekk valgte var vel noe spesielt sammenlignet med de andre mediene som trykket bildene? (Stemmer det forresten at de ble trykket direkte i andre aviser? Jeg trodde de andre avisene hadde sånne halvveis sladdede bilder av bilder eller noe sånt, bare for å fortelle om saken. At Magazinets artikkel mer var av typen "laget for å provosere".)
|
|
|
#340 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Siv JensenJeg tror ikke tidspunktet var noe spesielt. |
|
|
|
![]() |