Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Siv Jensen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-09, 11:05   #401
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg beklager, artikkelen er ikke på nett. Det var et stort intevju med henne over 6 sider i Aftenpostens A-Magasinet fredag 6.mars.
Hvor det stod at "dessverre" så hun at det var Frp som var de eneste som ville gjøre noe med situasjonen. Før hadde hun likt Kristin Halvorsen, det var bare det at så mye fælt skjedde mens man skulle se på ting. (dårlig sagt av meg, men håper du forstår essensen)

Men det er jo det som er essensen i støtta til FrP. Dei kastar rundt seg med kritikk av det eksisterande - utan å ha konkrete forslag til korleis ein skal løyse det. Det er ingen kunst å slenge ut av seg at ein må stille krav til innvandrarar og at situasjonen er uhaldbar, men det er rein nihilisme så lenge ein ikkje har konkrete forslag til løysingar, og nihilisme er etter mi meining sjølve essensen i FrP-politikken.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 11:11   #402
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det har allltid overrasket meg at så mange oppegående kvinner på en og samme tid brenner for de klassiske feminist-sakene og samtidig har et såpass overbærende forhold til islams fremmarsj i Europa. Det er som en salgs apartheid-feminisme, der fremmede, religiøst funderte patriarkalske strukturer (som en ikke trenger å komme i befatning med) er helt ok (feminisme på egne premisser, som det heter ), mens de gamle fanesakene, som til dels for lengst har gått ut på dato, fremdeles er hovedparoler. Det virker som en egotrip. Feminisme for oss blendahvite, gud og imamen har koll på de nyankomne.

Godt sagt!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 11:12   #403
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men det er jo det som er essensen i støtta til FrP. Dei kastar rundt seg med kritikk av det eksisterande - utan å ha konkrete forslag til korleis ein skal løyse det. Det er ingen kunst å slenge ut av seg at ein må stille krav til innvandrarar og at situasjonen er uhaldbar, men det er rein nihilisme så lenge ein ikkje har konkrete forslag til løysingar, og nihilisme er etter mi meining sjølve essensen i FrP-politikken.

24 års regelen for familegjenforening er jo et konkret forslag, da.
Men debatten rundt det var jo preget av at det var diskriminerende osv osv.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 11:14   #404
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Eventuelt så er det ein minmal sjans for at mange av oss trur ein kjem lenger med dialog, gjensidig respekt og kunnskapsoverføring enn steile polariserte frontar. Er det noko som understøttar frammarsjen av ekstremisme så er det jo vi vs. dei-haldningar. Vis meg den feministen som synest undertrykking av kvinner (uansett kultur) er ok...

Når det er sagt så synest eg det også er betenkeleg at FrP-politikarar gjer seg til talspersonar for islamske kvinner si frigjering, samtidig som dei forfektar ein politikk som går ut på at norske kvinner i stor grad skal tilbake til kjøkkenbenken.

Så vidt jeg har oppfattet FrP så er det ikke sagt at kvinner SKAL tilbake til kjøkkenbenken. Men snarere at det bør være akseptert at noen VELGER det. At man ikke på død og liv skal presse kvinner til å jobbe, hvis de heller ønsker å være hjemme. Det finnes en del både politikere og såkalte feminister som mener at man "for the greater good" bør ha jobb, gjerne i tradisjonelle mannsyrker, enten man vil eller ikke.

Gammel 18-03-09, 11:15   #405
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hehehe - jeg synes denne var spesielt bra:
I Somalia finnes ikke Nav, ingen sosial- eller trygdeutbetalinger. Mange menn og kvinner jobber hardt i Somalia for å klare hverdagen. Det er vondt å se ressurssterke somaliske menn og kvinner her i Norge som ikke bidrar.

Med å stemme frp får hun ihvertfall innført somaliske tilstander i Norge også uten sosiale støtteordninger.

Det vil jeg gjerne du skal dokumentere: at Frp vil avvikle alt av sosiale støtteordninger. Det klarer ikke jeg å lese meg til hvertfall.

Forøvrig synes jeg ikke det hun skriver er lattervekkende, jeg synes det er ganske alvorlig faktisk.

Gammel 18-03-09, 11:19   #406
bina
Ustabil

Standard

Hehehe - jeg synes denne var spesielt bra:
I Somalia finnes ikke Nav, ingen sosial- eller trygdeutbetalinger. Mange menn og kvinner jobber hardt i Somalia for å klare hverdagen. Det er vondt å se ressurssterke somaliske menn og kvinner her i Norge som ikke bidrar.

Med å stemme frp får hun ihvertfall innført somaliske tilstander i Norge også uten sosiale støtteordninger.

Joda - jeg må gi deg rett på ett punkt - du har klart å finne en somalisk kvinne uten politisk intelligens.

Å sette sin lit til at frp skal bidra mer til å frigjøre somaliske kvinner enn de rødgrønne partiene er jo rørende. Omtrent som å tro på nissen.

Jeg syns du leser omtrent som fanden leser Bibelen. Den uthevede setningen leser jeg slik at hun ønsker ikke at alle skal gå på trygd. Hun ønsker tvert i mot en integrering slik at ressurssterke menn og kvinner kan få seg jobb og bidra i samfunnet.

Hvis jeg skal lese deg på samme måte leser jeg at du tror at alle somaliere er og alltid vil være trygdemottakere - og i såfall er du fordomsfull.

Realiteten er at mange av de innvandrerne som ender på trygd og stønader i Norge ville greid å forsørge seg selv hvis de hadde mulighet for jobb. Men for en del av dem er språket en barriere. Selv om de har utdanning og erfaring innen et yrke fra hjemlandet så ender de som drosjesjåfører og stuepiker i Norge, for Norge greier ikke å omsette deres kompetanse. Ergo ender de på trygd. Men det er da ikke et mål i seg selv å ha flest mulig å på trygd.

Nå er ikke dette direkte knyttet til FrP, da, men konkret til innlegget ditt.

Må legge til - det er ikke BARE språket som er en barriere. Det er mange barrierer. Også ting som at utdanningen ikke kan "oversettes" til norske forhold er en faktor, likeså kultur, hudfarge og religion. Det er ikke lett å få jobb i Norge hvis du er innvandrer.

Gammel 18-03-09, 15:06   #407
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Veldig mange har gått langt i å omtale FrP-velgere som dumme - hvorfor senker ikke det nivået på diskusjonen, tro? Er det sånn, kanskje, at det er ETT syn som er det korrekte synet, og alle andre er domme? I såfall har man vel ikke et spesielt godt grunnlag for en seriøs diskusjon i utgangspunktet.

Yepp!

Jeg tror denne "Frp'ere er dumme som brød, de mener at to pluss to er fem"-argumentasjonen heller styrker enn svekker Frp.
Det viser frem egen arroganse, og bidrar til å vise at man selv ikke er bedre enn det man beskylder Frp for å være.

Så hvis det er mindre støtte til Frp man vil ha, så er ikke dette veien å gå.

Sist redigert av bønna : 18-03-09 kl 15:23.
Gammel 18-03-09, 15:12   #408
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg syns du leser omtrent som fanden leser Bibelen. Den uthevede setningen leser jeg slik at hun ønsker ikke at alle skal gå på trygd. Hun ønsker tvert i mot en integrering slik at ressurssterke menn og kvinner kan få seg jobb og bidra i samfunnet.

Hvis jeg skal lese deg på samme måte leser jeg at du tror at alle somaliere er og alltid vil være trygdemottakere - og i såfall er du fordomsfull.

Realiteten er at mange av de innvandrerne som ender på trygd og stønader i Norge ville greid å forsørge seg selv hvis de hadde mulighet for jobb. Men for en del av dem er språket en barriere. Selv om de har utdanning og erfaring innen et yrke fra hjemlandet så ender de som drosjesjåfører og stuepiker i Norge, for Norge greier ikke å omsette deres kompetanse. Ergo ender de på trygd. Men det er da ikke et mål i seg selv å ha flest mulig å på trygd.

Nå er ikke dette direkte knyttet til FrP, da, men konkret til innlegget ditt.

Må legge til - det er ikke BARE språket som er en barriere. Det er mange barrierer. Også ting som at utdanningen ikke kan "oversettes" til norske forhold er en faktor, likeså kultur, hudfarge og religion. Det er ikke lett å få jobb i Norge hvis du er innvandrer.

Jeg var muligens dårlig til å få frem poenget mitt. Mitt poeng var kun at med frp sin satsning på bygging av velferdsstaten så står den i fare for å raseres totalt om de får makten. Jeg hadde ikke trygdenivå for somaliere i tankene et øyeblikk. Jeg går ut fra at i Norge får statsborgerne trygd etter gjeldende regelverk enten de er født i Somalia eller på Dokka opprinnelig og slik bør det også være.

Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 15:36   #409
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg var muligens dårlig til å få frem poenget mitt. Mitt poeng var kun at med frp sin satsning på bygging av velferdsstaten så står den i fare for å raseres totalt om de får makten. Jeg hadde ikke trygdenivå for somaliere i tankene et øyeblikk. Jeg går ut fra at i Norge får statsborgerne trygd etter gjeldende regelverk enten de er født i Somalia eller på Dokka opprinnelig og slik bør det også være.

Det kan du gjerne bruke som poeng. Men hvis det resulterer i at ti kvinner lever tryggere fordi de voldelige ektemennene eller fedrene eller hvem det nå er, blir sendt tilbake til hjemlandet, så synes hun kanskje det er verdt det .
Hun sier jo mye av det samme som Frp, er for en mer restriktiv innvandringspolitikk og at vi må ta vare på de som allerede er her før man tar imot nye.
Og at det er de svake blandt innvandrerne som betaler prisen.

Gammel 18-03-09, 15:58   #410
bina
Ustabil

Standard

Jeg anser deg som svært arrogant i denne saken.

Gammel 18-03-09, 16:05   #411
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det kan du gjerne bruke som poeng. Men hvis det resulterer i at ti kvinner lever tryggere fordi de voldelige ektemennene eller fedrene eller hvem det nå er, blir sendt tilbake til hjemlandet, så synes hun kanskje det er verdt det .
Hun sier jo mye av det samme som Frp, er for en mer restriktiv innvandringspolitikk og at vi må ta vare på de som allerede er her før man tar imot nye.
Og at det er de svake blandt innvandrerne som betaler prisen.

Og her er vi inne på noe av deg jeg mener er blitt kjernen i innvandringspolitikken. Noen partier og personer står for åpne grenser og her skal vi ta i mot alle, for vi er slikt et rikt land. De samme tør ikke gå ut og innrømme at det finnes problemer knyttet til innvandring, og de som eventuelt fremmer slike synspunkter blir stemplet som rasister. Samtidig har man både i FrP og i andre miljøer, herunder en del innvandrermiljøer, en klar oppfatning av det du skriver over her. Man må ta vare på de som kommer også. Ikke bare ta i mot og ta i mot, i frykt for å bli stemplet som rasister. Men sette på bremsene og sikre at de vi faktisk tar i mot gis muligheter for å få jobb, for eksempel. Jobb er kjempeviktig! Og ikke fordi at vi skal være gjerrige og ikke unner somaliere trygd, men fordi jobb er viktig både for den enkelte og for samfunnet.

Det at innvandrere ender på trygd er i mine øyne et klart signal om at vi har tatt i mot flere enn vi greier å håndtere. Vi har ikke greid å integrere dem, og kanskje har vi ikke en gang prøvd. For det viktige for nasjonen Norge var å vise oss i nasjonal sammenheng som det snille landet som tok i mot alle og ga dem trygd.

Men det vi BURDE jobbe med er å ha innvandringen på et nivå som er slik at vi greier å integrere innvandrere, at de lærer norsk og får seg jobb.

Gammel 18-03-09, 16:11   #412
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det vi BURDE jobbe med er å ha innvandringen på et nivå som er slik at vi greier å integrere innvandrere, at de lærer norsk og får seg jobb.

Heilt klart. Men eg trur verkeleg ikkje at FrP er det partiet som klarer å gjennomføre ein vellykka integreringspolitikk.

Gammel 18-03-09, 16:14   #413
bina
Ustabil

Standard

Heilt klart. Men eg trur verkeleg ikkje at FrP er det partiet som klarer å gjennomføre ein vellykka integreringspolitikk.

Men det er ikke det saken gjelder. Smilefjels stempler den somaliske damen som politisk dum fordi hun har noen synspunkter som ligner på FrP sin politikk. Det er det vi snakker om nå.

Gammel 18-03-09, 16:17   #414
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Så vidt jeg har oppfattet FrP så er det ikke sagt at kvinner SKAL tilbake til kjøkkenbenken. Men snarere at det bør være akseptert at noen VELGER det. At man ikke på død og liv skal presse kvinner til å jobbe, hvis de heller ønsker å være hjemme. Det finnes en del både politikere og såkalte feminister som mener at man "for the greater good" bør ha jobb, gjerne i tradisjonelle mannsyrker, enten man vil eller ikke.

Gjennom t.d. "superbarnetrygda" vil ein jo etter kvart befinne seg i ein situasjon der det for tilsette i lavtlønnsyrker (stort sett kvinner) vil vere direkte lønnsomt å vere heime med barn istadenfor å jobbe. Ikkje berre vil det "tvinge" nokre kvinner tilbake til kjøkkenbenken, men det vil også skape dårlegare barnehagar for dei om ønsker å jobbe (noko som kan føre til at BÅDE lavtlønna og offentleg tilsette, stort sett kvinner, vil "velje" å vere heime med borna). Et slikt tiltak vil kunne føre til uante konsekvensar både for likestillinga, skatteinntekter og arbeidskraft, og eg er alvorleg bekymra over at dette kan bli resultatet av eit Frp-fleirtal.

Sist redigert av Alfa : 18-03-09 kl 16:27.
Gammel 18-03-09, 18:16   #415
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Men hvis det da bare er de gamle røde feministene som har legitimitet, hvem kan da ta opp sakene til de som lever som eiendeler for sine menn? Hva har de selv å vinne på å lage baluba med null nettverk i andre miljøer? De ender nå opp som en stadig økende statistikk på krisesentrene, og selv da vil folk heller snakke om andre ting.

Det må da gå an å si seg enig i det ene uten å si hipp hurra til superbarnetrygder og lefling med konservative kristne? Miljøer som sprer hat mot det samfunnet de bor i må man da kunne ta tak i og vise sin motstand mot på samme måte som man bekjemper annen rasisme. Og ikke stakkarsligjjøre dem men argumentajon av typen "hvis vi stiller krav som oppfattes kritisk blir de enda mer hatefulle/ikke terg løven, da blir den sinna". Noe av den mest rasistiske retorikken det der, i mine øyne.

Jeg samler nok ikke på debatt skalper, må bare få presisert det.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 18:26   #416
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Eit rørande retorisk grep, Brutus. I mangel av motargument eller?

Ja, kven står opp for dei? Frp?
Å aktivt jobbe mot eit lovforslag om forbud mot kjøp av sex, både i inn- og utland, bidreg vel neppe til å forhindre menneskehandel.

Var ikke sex-trafikken jeg sikta til, men familiemigrasjons-problematikken.

Gammel 18-03-09, 18:29   #417
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Var ikke sex-trafikken jeg sikta til, men familiemigrasjons-problematikken.

Då er vel kanskje menneskehandel eit litt misvisande ord å bruke, i og med at det er så nært knytt til trafficing-omgrepet?
Men eg meiner likefullt at FrP ikkje har særlig mykje konstruktivt å bidra med når det gjeld innvandrings- og integrasjonspolitikk.

Gammel 18-03-09, 18:35   #418
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Det i aller høyeste grad menneskehandel, kvinnene blir jo solgt inn i en annen familie, ofte med tvang.

Gammel 18-03-09, 19:46   #419
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men det er ikke det saken gjelder. Smilefjels stempler den somaliske damen som politisk dum fordi hun har noen synspunkter som ligner på FrP sin politikk. Det er det vi snakker om nå.

Jeg mener at damen var en smule lite oppegående på bakgrunn av at hun mente at somaliere tydeligvis skal ha andre rettigheter i trygdesystemet enn nordmenn. Det synes ikke jeg. Selvsagt skal en ufør somalier kunne få trygd i Norge.

Og her er vi inne på noe av deg jeg mener er blitt kjernen i innvandringspolitikken. Noen partier og personer står for åpne grenser og her skal vi ta i mot alle, for vi er slikt et rikt land. De samme tør ikke gå ut og innrømme at det finnes problemer knyttet til innvandring, og de som eventuelt fremmer slike synspunkter blir stemplet som rasister. Samtidig har man både i FrP og i andre miljøer, herunder en del innvandrermiljøer, en klar oppfatning av det du skriver over her. Man må ta vare på de som kommer også. Ikke bare ta i mot og ta i mot, i frykt for å bli stemplet som rasister. Men sette på bremsene og sikre at de vi faktisk tar i mot gis muligheter for å få jobb, for eksempel. Jobb er kjempeviktig! Og ikke fordi at vi skal være gjerrige og ikke unner somaliere trygd, men fordi jobb er viktig både for den enkelte og for samfunnet.

Det at innvandrere ender på trygd er i mine øyne et klart signal om at vi har tatt i mot flere enn vi greier å håndtere. Vi har ikke greid å integrere dem, og kanskje har vi ikke en gang prøvd. For det viktige for nasjonen Norge var å vise oss i nasjonal sammenheng som det snille landet som tok i mot alle og ga dem trygd.

Jeg er veldig spent på om noen kan fortelle meg hvilke partier som er så mye mindre restriktive i forhold til antall innvandrere som skal tas inn i landet enn frp?

Det er ingen partier på Stortinget i dag som er for fri innvandring. Ei heller som mener at vi skal ta inn en hel haug istedenfor å ta vare på dem som er her.

Tvert imot er det opptil flere partier som har noen tanker til og med om hvordan man kan få til integrering - ikke bare masse klager på at integreringen ikke er i mål i dag. Det har jeg ikke sett fra frp.

At en somalisk jente som kanskje har opplevd overgrep innenfor sin kultur vil gi støtte til de som hardt kritiserer denne kulturen skjønner jeg godt. Men at oppegående mennesker etterpå bruker dette som et sannhetsvitne for at frp sin politikk fungerer er noe i overkant. Hvis man leser det som sto i saken så sto det at i Somalia har man ikke sosialkontor og slike steder hvor man kan få trygd om man ikke er i jobb. Og at hun mente at man ikke burde gi somaliske menn slike rettigheter i Norge heller og at hun derfor ville støtte frp.

Jeg synes ikke at somaliere i Norge skal ha dårligere vilkår enn andre etnisiteter på sosiale goder. Og jeg synes ikke de sosiale godene vi har i Norge er så gode at det representerer et problem heller. Vi har gode ordninger - det kan vi være stolte av. Det er ingen grunn til å ødelegge de ordningene vi har, vi bør heller utvikle dem enda mer. Hvem vet - kanskje det blir lett for en somalisk mann å få seg jobb en vakker dag til og med?

Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 20:37   #420
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg kjenner meg ikke igjen i det smilefjes skriver. Jeg skjønner heller ikke at hun tolker brevet som jeg refererte slik som hun gjør.
Mye enig med bina!

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.