Sv: Er det uhøflig å være ærlig?
Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.
Jeg kunne sikkert funnet på og sagt at jeg hadde et helseproblem uten å ha det, bare for å ha en "grunn" til å beholde setet mitt. 
Jeg må innrømme at jeg blir rystet over slike kommentarer.
Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.
Når jeg reiser med tre barn på toget er fast plass ensbetydende med at man får være med toget. Der stopper det man rettmessig har krav på. Vi setter oss der det passer oss, og ber høflig andre om å vike.
Jeg henger meg litt opp i dette fordi dette ikke henger på greip rett og slett. For når du sier at du setter deg med dine barn der det passer deg og forventer at andre bare skal akseptere det. Betyr det at verden skal danse for å tilfredsstille deg og dine barn?
Ja så klart. Men det betyr ikke at jeg og famiien min har satt oss der på forhånd og ber deg høflig om å sette deg et annet sted, om det setet f.eks. befant seg akkurat i en firergruppe vi trengte.
Det jeg ikke forstår er hvorfor dere trenger setet mitt mer enn meg?
Å skulle tviholde på en plass (og nå snakker jeg om de som ikke må sitte der pga. sykdom o.l), høres jo helt bak mål ut. Det er jo et tog. De fleste plasser er jo like.
.... Vi setter oss da samlet, og når det kommer noen som skulle sittet der, så sier vi: "Hei, vet du vi skulle gjerne sittet sammen vi, og har egentlig de plassene der også (peker på to seter på motsatt side av toget). Går det greit at vi bare bytter?" Eller: Vi har fått de plassene der, men skulle gjerne sittet ved siden av vogna til ungen, tror du det er greit?
.....Jeg blir mildt sagt sjokkert over den trassige holdningen noen har til "faste plasser" på et tog. Det høres faktisk helt sykt ut. Har dere virkelig erfaring med langdistansereiser med unger? Eller mener dere bare noe ut fra "the world as it should be", liksom? "Hvis jeg liksom reiste med tog, liksom, så skulle jeg absolutt sitte på plassen jeg hadde bestilt, liksom." 
......En fast plass betyr at du har rett på et sete. Men spiller det noen rolle om du sitter på rad 16, 17 eller 18, om disse setene er "like"?
Og jeg ville blitt ekstremt provosert av det motsatte: "Jeg ser du har tre barn her, men jeg gir vel fan i det. Her sitter jeg."
Og i lys av hovedinnlegget til denne tråden, er det forøvrig interessant å se hva folk legger i det å være høflig.
Jeg synes det er meget interessant at du nå unntar folk som meg (de syke) fra dine uttalelser for du har tidligere påpekt at jeg var uhøflig fordi jeg ikke tok hensyn til deg og dine barn heller enn min egen helsetilstand.
Når det kommer til å ta ting som en selvfølge slik det later til at du faktisk gjør når du reiser på skinner med dine barn finner jeg usmaklig. Det er rett og slett langt mer uhøflig enn mitt nei i mine øyne. Når du og ungnene har bunkret dere ville kanskje slike som meg rent matt resignere fordi holdningen til at jeg behøvde mitt sete var den gjeldende. Hvem tør vel bølle med en småbarnsmor som mener hennes barn kommer før resten av verden?
Jeg blåser vel i om du og dine barn ikke får sitte der du har bestemt at det passer for dere så lenge jeg har bestilt et spesifikt sete (og betalt ekstra fordi jeg ringer og får gebyr på billetten). Min helse er for meg viktigere enn at du sitter med dine barn for å være helt ærlig. Dersom jeg kan unngå å bli satt på oksygen under en reise er det helt klart langt viktige enn om en eller annen som har tatt mitt sete mener jeg har et trassig forhold til setet mitt.
....... Jeg antar det er fordi jeg er veldig åpen og direkte i forhold til hvordan jeg tenker om det å ta tog og hvilke forventinger jeg har, og at det for noen oppleves som truende. Ærlighet kan virke slik på noen. Det er så klart forskjell på hva man tenker om ting, og hvordan man går fram i situasjonen, jamfør det med høflighet tidligere i tråden.
.......Veldig mange kjøper billetter på nettet, og jeg kan ikke huske muligheten der til å velge spesifikke seter. Den tanken slo oss vel heller ikke, fordi vi er vante med at plassering på tog kan løses litt der og da.
Men kan det tenkes at min ærlighet i forhold til at jeg faktisk sa som sant var at det ikke passet meg å bytte sete tok damen på sengen? Folk har et merkelig forhold til om man svarer helt som det er.
Når man skal ha spesifikke seter må de bestilles via telefon, dette betaler man et gebyr for også. Så til neste gang du skal ut å reise vil jeg anbefale deg det, skulle du komme ut for meg på et tog kan jeg garantere at jeg ikke bryr meg om det at du tar deg til rette så lenge jeg har betalt min plass, min spesifikke plass.
Sist redigert av Skvetten : 22-04-09 kl 10:50.
Årsak: Leifen og de hadde vært på besøk.
|