|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere? | |||
| Ja! |
|
5 | 3,01% |
| Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. |
|
106 | 63,86% |
| Litt hensyn klarer man vel å ta. |
|
42 | 25,30% |
| Nei, det er håpløst. |
|
10 | 6,02% |
| Drit i alle allergikere! |
|
1 | 0,60% |
| Annet |
|
0 | 0% |
| Dustepoll |
|
2 | 1,20% |
| Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Saken var vel heller at Tito stilte spørsmål om hvorfor Skvetten sine allergier skulle fortjene mer hensyn enn andres plager eller funksjonshemninger. Dessuten stilte Tito spørsmål ved om dette gjelder mange nok til at det var verdt bryderiet og dessuten ble det brakt på et mer personlig plan ved å foreslå å ta en spørreundersøkelse på forumet over hvor mange det gjelder. |
|
|
|
#2 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Jeg synes egentlig ikke at jeg har dratt det ned på et personlig plan. Det var ikke jeg som sa at vi skal ofre Skvetten, eller ikke ofre. Jeg har ikke noe personlig imot henne jeg. Det jeg ville ha frem, er at det er så mange allergier der ute at det er håpløst å ta hensyn til alle. Noen ganger har jeg lyst til å lukte litt godt, andre har ikke lyst til å ta livet av kattene sine for å slippe kattehår på klærne. Jeg mener at hovedansvaret for forhåndsreglene må ligge hos allergikeren. Man trenger selvsagt ikke dynke seg selv i parfyme, det synes til og med jeg er ubehagelig og at egentlig alle bør skånes for.
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem. ![]() - Naomi Wolf Sist redigert av Tito : 02-06-09 kl 10:58. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Samtlige allergikere tar da sine forhåndsregler, men med generelle påbud om å la parfymen, nøttene og sitrusene ligge før og mens man er i små lukkede rom er ikke for mye forlangt. Vi har en røykelov som gjør at andre skal forskånes fra sykdom og ubehag så hvorfor i alle dager man ikke kan løfte dette andre litt skjønner jeg ikke. |
|
|
|
#4 |
|
I gapestokken
Røykeloven gjelder ikke kun for de som reagerer allergisk på røyk. Røyk er skadelig for ALLE! Nøtter, parfyme og sitrus er det bare forholdsvis få som reagerer på.
|
|
|
#5 |
|
I gapestokken
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Hva er forresten pk? Jeg har fått med meg de fleste forkortelsene her i FP-verden, men jeg har ikke klart å tenke meg fram til hva pk er.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Det er snakk om små lukkede rom. Ikke bare er det mulig å gjenomføre, det blir gjennomført når det gjelder nøtter på en del flyvninger dersom det blir gjort oppmerksom på at noen er allergiske. Jeg kan fortelle at det ikke har blitt solgt parfyme på de flyvningene hvor jeg har sagt fra at jeg er der. Når jeg har gitt beskjed om at jeg skal fly og er allergisk har jeg også fått andre tiltak i form av "parfymefri sone" (interkontinental flyvning). Så det er mulig å få det til. Det hele koker ned til informasjon til en slik grad at andre velger å ta hensyn.
Joda, det ser jeg helt klart. Alikevel kan det være fatalt for enkelte dersom disse tingene er i små lukkede rom, av den grunn og av den grunn at det er enkelt å avstå fra burde det være enkelt å få til. |
|
|
|
#8 |
|
I gapestokken
Slike tiltak som flyselskapene kan gjøre synes jeg er veldig bra, og støtter fullt. Kanskje parfymeri på flyplasser kan også slutte å ha åpne parfymeflasker man kan prøve på seg selv, og heller ha noen slags "luktekart"? Jeg har sett ukeblader hvor man kan dra opp en flik og lukte parfymen på arket. På denne måten vil det også bli lettere for parfymeallergikere å fly. Men det er håpløst å gjennomføre at alle som skal fly skal kjøpe inn masse uparfymerte produkter for å sørge for at de reiser parfymefri før de skal ut og fly. Et forbud mot parfyme når man skal f.eks. fly er heller ikke gjennomførbart. Det vil heller aldri skje at alle produkter slutter å produseres med parfyme. Mange vil ha denne lukten på det de bruker med det, og så lenge parfymeallergikerne øker dramatisk i antall vil de som ønsker å ha parfymerte produkter være i majoritet og vinne dette slaget.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|