Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Når man blir såpass godt voksen, godt og vel over middagshøyden, har man ikke krefter og overskudd til å følge et barn. Når jeg ser hvordan vi springer etter våre elleville gutter og hvordan generasjonen som er eldre enn oss overhodet ikke greier det, er det lett å konkludere med at kvinner og menn ikke burde bli foreldre etter fyllte 60 år, kanskje ikke etter fyllte 50 heller hvis det er det om å gjøre.
Mine svigerforeldre er spreke mennesker med få plager. De var henholdsvis 67 og 64 da Storesøster ble født og ville aldri i verden ha greid å henge med henne på en forsvarlig måte. Foreldrene mine som bare var i begynnelsen av 50-årene hadde heller ikke sjans til å følge med henne og hun var en rolig unge og bare én.
Jeg ser absolutt poenget ditt Nenne og kjenner at jeg er litt enig.
På den andre siden stiller jeg meg tvilende om fysisk utholdenhet, fart og fremkommelighet bør være kriterium for å få barn. Hva med funksjonshemmede, rullestolbrukere, de med dårlig kondis, svært overvektige og andre som er lite kjappe og utholdende, bør ikke de få barn? Er det uforsvarlig av dem siden de ikke er i stand til å ”løpe etter barn hele dagen”? Gjør det overnevnte dem til lite egnede foreldre eller dårligere foreldre enn de som er fysisk i ”perfekt” tilstand?
Jeg har tro på at der er andre egenskaper som er mer avgjørende for at barn har gode oppvekstvilkår.
|