Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jo, men spørsmålet blir vel da om folk i disse gruppene burde kunne få hjelp til assistert befruktning dersom de ikke kan lage barn på egen hånd? (Er det forresten krav til helse og "sprekhet" for at man skal kunne få slik medisinsk hjelp?)
Jeg er ikke uenig i at det er et spørsmål det kan være riktig å stille. Men igjen går det jo et skille mellom det å ha krav på offentlig finansiert behandling, og det å ha lov til å finansiere slik behandling selv.
Jeg synes egentlig at det er ganske umulig å sammenligne sykdom, overvekt eller diverse funksjonshemminger med det at nesten-70-åringer får barn. Noe vet vi, noe vet vi ikke. Vi vet ingen ting med sikkerhet når det kommer til sykdom, men diabetikere kan - så fremt de tar sykdommen sin på alvor, leve et normalt langt liv. Vi vet ikke så mye om overvektige heller, hvor lenge de lever eller hvor mye aktivitet de orker, for ingen mennesker er like, og alt er åpent for en forandring i livsstilen. Funksjonshemmede er ofte veldig selvhjulpne, mens andre behøver bare litt hjelp og tilrettelegging, så kan også disse leve tilnærmede normale liv.
Vi vet litt mer om nesten-70-åringer. De er gamle, og de står i fare for å dø, en ikke akkurat skjult hemmelighet. Vi vet at 70-åringer som regel feiler en del ting, og vi vet at hele maskineriet begynner å bli slitt. Det er jo livets gang, og når slutten av livet nærmer seg, synes jeg det blir feil å hjelpe disse menneskene med å pådra de det største ansvaret som finnes.
|