Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ny solkrem-test!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-09, 19:47   #39
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny solkrem-test!

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Jeg var innom Apotek 1 for et par uker siden for å se på de solkremene i kampanjen. Satte dem kjapt tilbake da jeg så at de hadde en haug med parabener pluss en del annet snadder, og spurte en av de ansatte om de var klar over at de reklamerte for produkter som er skadelige for barn. Jo, de visste om de parabenene, og ingen kommentar forøvrig.

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Jeg fikk tilogmed hjelp av en dame til og velge de som skulle være best for mine allergiske barn. Kjenner jeg blir litt irritert!

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg ble og anbefalt den solkremen på apotek1 til mitt atopiske barn. Er det mulig.
Heldigvis kjøpte jeg den ikke, jeg hadde glemt kortet hjemme.

Jeg ser det er flere enn meg som har dårlig erfaring med anbefalinger fra apoteket. Og det gjelder ikke bare solkremer - mitt inntrykk er at apotek ikke har fokus på varenes innhold, kun på funksjon.

Opprinnelig lagt inn av hlindahl, her.

Kjapp kommentar til Billa og alle andre, fra en som jobber i Grønn Hverdag, og som har jobbet mye med denne testen: Jo da, vi har fokus på allergener også, og testvinnerne inneholder ingen antatt allergifremkallende stoffer.

Ellers: At noe er lovlig betyr ikke at det er trygt. Siloksaner anser vi først og fremst som et miljøproblem - i likhet med norske myndigheter, som har plassert den verste typen siloksan (som vi fant i 12 solkremer) på prioritetslista, som er "verstinglista" over miljøskadelige kjemikalier som fremdeles er tillatt brukt. (Og nei, det er ikke nytt av året at vi fokuserer på siloksaner, det har vi gjort siden 2007).

Parabener: Samtlige står på EUs kandidatliste over hormonforstyrrende stoffer. Fire av dem er vurdert som usikre av EUs ekspertkomité for kosmetikk (SCCP), og den norske vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM). Det er derfor vi advarer.

Ellers er jeg helt enig i det siste avsnittet ditt, Billa: Det viktigste er å velge en solkrem som beskytter godt nok. Samtlige undersøkte solkremer oppfyller de nye retningslinjene for merking og beskyttelsesevne fra EU.

Hele testen er tilgjengelig på www.gronnhverdag.no/sol. God sommer!

Her var det mye nyttig informasjon.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.