Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Jøss, jeg er enig med Brutus. Jeg synes det er skummelt med all denne kjemiske solkremen folk omtrent bader seg selv og ungene i hver gang det er litt sol ute. Dessuten stenger solfaktoren for D-vitamin.
Jeg er tildels enig. De dagene vi har full kontroll lar vi sønnen springe rundt uten klær en 5-10 minutters tid uten solbeskyttelse. Jeg leste et sted at en halv time i solen uten solkrem gir D-vitamin-dose tilsvarende en hel flaske tran, så det er viktig at de får noe sol på seg.
Ellers bruker vi heller UV-klær, og sønnen vår har drakt i barnehagen som han bruker når de leker i plaskebasseng. Han bruker også alltid solhatt og er så vant til å bruke det at han etterlyser det selv.
I tillegg så har han også solkrem uten parabener og siloksaner, og det er mye bedre at den solkremen blir brukt enn at han får solbrenninger. En - 1 - skikkelig solbrenning som barn, med blemmer og slikt dobler faren for malignt melanom. Og da blir risikoen ved å bruke litt solkrem på deler av kroppen totalt neglisjerbar i forhold.