Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å ikke bruke solkrem i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-09, 23:57   #21
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om foreldrene ikke gjør det, så er det viktigste at barna ikke får vonde solbrenninger. Det er den største risikofaktoren for å utvikle malignt melanom, som er den skumleste typen hudkreft, og jeg hadde tatt meg til rette for å hindre dette på samme måte som jeg hadde spent et barn fast i et bilsete uansett om foreldrene har tro på det eller ei.

Det var mitt poeng også. Hvorfor er det ikke greit å handle i en slik situasjon?

Gammel 21-07-09, 00:01   #22
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Så de ble ikke brent? Hva var i såfall problemet? Er det ikke farlig først når man blir brent?

Jeg vet ikke om de ble brent, men antar slik hun beskrev det at de ble eksponert for sol sammen med de andre barna uten noen form for beskyttelse. De anbefaler jo ikke overdreven soling verken hos barn eller voksne - og selv brente blir jo brune etter hvert. Man blir jo raskere brun uten beskyttelse. Det var jo noe de var fan av på 80-tallet. Lavest mulig faktor.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Min datter blir ikke brent i Norge. Ihvertfall ikke hvis hun ikke er i nærheten av havet.

Javel. Jeg vet ikke helt hva mer jeg kan si til dette.

Sist redigert av Dronningen : 21-07-09 kl 00:07.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 00:10   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Det var jo noe de var fan av på 80-tallet. Lavest mulig faktor.

Nei, det er mange som er fan av det nå også. Solkremer inneholder mye som ikke er heldig i det lange løp og veldig mange anbefaler ikke høy faktor.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 00:14   #24
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Ja til UV klær! *parole*

Jeg hadde blitt møkksur om noen hadde smurt greier på mitt atopiske barn uten min godkjenning, det være seg barnehagepersonell eller andre.
Jeg er helt for at unger må beskyttes mot solen på en eller annen måte, men å skulle ta seg til rette og bare kline inn ungene med solkrem fordi en mente det var vannskjøtsel å ikke smøre, neitakk!

Gammel 21-07-09, 00:23   #25
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes barnehagen til poden kan være litt overivrige med solkremen. Han er atopiker og tåler ikke så mye smøring. Jeg må gjentatte ganger be dem om å heller være flinke med å finne solhatten til ham, og heller roe smøringen litt.

Gammel 21-07-09, 00:31   #26
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Antar at det kan diskuteres hva som er værst av soleksponering og kjemiske stoffer smurt på huden. Tar da utgangspunkt i at barna ikke blir brent, men "bare" brune.

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 01:25   #27
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri i de 15 årene i bhg. opplevd at noen ikke ønsker solkrem på barna sine,
men at mange ikke følger med på tester eller hva kremene inneholder er helt sikkert.
Får litt vond følelse når jeg smører inn barnehud med en av versting-kremene i testene
Prøver å ha felleskrem og da sjekker jeg som regel hva grønn hverdag har å si....

Vi smører en gang, foreldrene smører barna før de kommer i bhg. hvis det er sol naturligvis.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 01:32   #28
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Jeg har aldri i de 15 årene i bhg. opplevd at noen ikke ønsker solkrem på barna sine,
men at mange ikke følger med på tester eller hva kremene inneholder er helt sikkert.
Får litt vond følelse når jeg smører inn barnehud med en av versting-kremene i testene
Prøver å ha felleskrem og da sjekker jeg som regel hva grønn hverdag har å si....

Vi smører en gang, foreldrene smører barna før de kommer i bhg. hvis det er sol naturligvis.

Skal jeg være helt ærlig så husker jeg ikke hva slags krem minsten har i bhg nå... Jeg er en sånn "dårlig" mamma som ikke sjekker så mye på tester og sånn. Men jeg får vel starte med det.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 01:52   #29
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Solkrem er en falsk sikkerhet. Det beste for små barn er godt solvett. Og å lære det, først som sist. Og det får man ikke av barnehagepersonale som er brune i april. Desverre har vi hatt et par av dem. Ute hele dagen i stekende sol og av med alle plagg, hvor luftige de enn er. Hvem er vel barhudet i sola hele dagen av yrkesaktive voksne ellers? Folk som har yrket sitt ute er enten noenlunde påkledd eller søker ly for sola med jevne mellomrom. Afrikanere, som man skulle tro tålte sola, hva gjør de når de er ute i sola? Jo, de søker skyggen.

Solkrembransjen er milliardindustri. Dersom folk fikk bittelitt mer solvett ville det innebære katastrofe for dem.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 01:55   #30
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Antar at det kan diskuteres hva som er værst av soleksponering og kjemiske stoffer smurt på huden. Tar da utgangspunkt i at barna ikke blir brent, men "bare" brune.

Kjemiske stoffer smurt på hud som brennes av stråling

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 02:13   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, jeg er enig med Brutus. Jeg synes det er skummelt med all denne kjemiske solkremen folk omtrent bader seg selv og ungene i hver gang det er litt sol ute. Dessuten stenger solfaktoren for D-vitamin.

Gammel 21-07-09, 02:15   #32
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Jeg jobber i barnehage, og har aldri opplevd foreldre som ikke vil at barna skal smøres med solkrem.
Mange har med sin egen solkrem, og da brukes selvsagt den.

Når det gjelder barn og skygge/innetid vil jeg bare si at dette lar seg ikke gjøre. Vi kan ikke tvinge barna til å være i skyggen, de er der de vil være på barnehagens område, og slik bør det jo også være spør du meg.
De får bade i spreder og småbasseng. Da er det ikke jammen lett å eventuelt beskytte mot solbrenthet. (Uten solkrem)
Å være mye inne i det fine været er heller ikke aktuelt. Men vi bruker vett selvsagt. Myyye drikke blir gitt, og barna får avkjøle seg i vann.
(Og ja, vi er selvsagt ikke ute en hel dag, men vi er mye mer ute enn inne i det fine været.)

Jeg smører alltid mine barn (og meg selv) med solkrem.
Det hadde jeg selfølgelig gjordt uansett, men svigerfar som har forsket på kreft, advarer kraftig mot barn og sol, spesielt uten solkrem.
I følge ham vil det bli mange barn i denne generasjonen som kommer til å få hudkreft. (Og mange dør av det.)
Han legger seg aldri opp i noe som har med barna og gjøre, men solkrem det er han meget obs på at bør brukes ja.

Det beste er selvsagt at barna ikke er i solen, men det lar seg vanskelig gjøre da. Man må nesten få lov å bruke det flotte været vi har på sommeren til strandliv og bading.

Her gjelder det vel å bruke litt sunn fornuft. Vil absolutt tro det er flere som vil få hudkreft av sol uten solkrem, enn sol med solkrem.

Sist redigert av Tilde : 21-07-09 kl 02:23.
Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 02:29   #33
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Tilde: Fint og reflektert innlegg. Jeg tenker som deg. Frykter solens stråler mer enn solkrem som har kommet bra ut i tester.

Jeg tenker også på barnas opplevelse av det hele. Å bare være inne eller i skyggen bli jo vanskelig og antagelig uholdbart for dem.

Gammel 21-07-09, 02:34   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt holder man ikke barna bare inne i skyggen, men skal man smøre dem synes jeg hvertfall man bør tenke litt over hva man smører dem med og ikke ukritisk bade dem i Nivea og lignende. Jeg tror det kan gjøre mer skade enn gagn, på sikt.

Gammel 21-07-09, 02:36   #35
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvsagt holder man ikke barna bare inne i skyggen, men skal man smøre dem synes jeg hvertfall man bør tenke litt over hva man smører dem med og ikke ukritisk bade dem i Nivea og lignende. Jeg tror det kan gjøre mer skade enn gagn, på sikt.

Ja, men det er jo ikke det tråden handler om. Så...

Gammel 21-07-09, 02:39   #36
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Og det er jo opp til foreldrene og ikke de ansatte i barnehagen.
Alle barn bør ha en god solkrem med fysisk filter i hylla i barnehagen. I tillegg til solhatt og lette klær for å beskytte midt på dagen.

Gammel 21-07-09, 02:45   #37
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Og det er jo opp til foreldrene og ikke de ansatte i barnehagen.
Alle barn bør ha en god solkrem med fysisk filter i hylla i barnehagen. I tillegg til solhatt og lette klær for å beskytte midt på dagen.

Gammel 21-07-09, 08:36   #38
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, jeg er enig med Brutus. Jeg synes det er skummelt med all denne kjemiske solkremen folk omtrent bader seg selv og ungene i hver gang det er litt sol ute. Dessuten stenger solfaktoren for D-vitamin.

Signerer.

Barn bør ikke smørres med solkrem slik at de ikke får som på seg, sol er ikke bare negativt! Imidlertid bør de skjermes for solen når den er på det sterkeste. Vi bor nå et sted med mye og sterk sol, men smører dem minst mulig. Kun om vi skal gå i solen, og da bare på de delene som ikke har klær, aldri fra topp til tå. Nå er våre unger gyllenbrune og tåler sol veldig bra, og trenger mer som enn hvite for å danne d-vitamin.

Jeg synes det er minst like ille å smøre ungene for mye og for ofte, som for lite. Så lenge ungene ikke blir brente, hva er problemet? Om de ikke smøre i barnehagen, ble de kanskje smurt om morgenen?

Barn trenger d-vitamin, solkrem hindrer at kroppen danner det. Søk litt på nettet, så ser man at d-vitaminmangel ikke er noe man vil at ungene all få heller.... Selv er jeg seriøst bekymret for at de konsentrasjonsvanskene datteren min sliter med (ikke ADHD el) skyldes at hun har vært alt for lite disponert for som og fått for lite d-vitamin. Helsestasjoner burde ikke anbefale tran, de burde si at unger, særlig brune, MÅ ta det

Gammel 21-07-09, 09:31   #39
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er tildels enig. De dagene vi har full kontroll lar vi sønnen springe rundt uten klær en 5-10 minutters tid uten solbeskyttelse. Jeg leste et sted at en halv time i solen uten solkrem gir D-vitamin-dose tilsvarende en hel flaske tran, så det er viktig at de får noe sol på seg.

Ellers bruker vi heller UV-klær, og sønnen vår har drakt i barnehagen som han bruker når de leker i plaskebasseng. Han bruker også alltid solhatt og er så vant til å bruke det at han etterlyser det selv.

I tillegg så har han også solkrem uten parabener og siloksaner, og det er mye bedre at den solkremen blir brukt enn at han får solbrenninger. En - 1 - skikkelig solbrenning som barn, med blemmer og slikt dobler faren for malignt melanom. Og da blir risikoen ved å bruke litt solkrem på deler av kroppen totalt neglisjerbar i forhold.

Gammel 21-07-09, 10:45   #40
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ettbarnsmor, har vært mamma i under et år og har sterke meninger om barnestell? Nope, du er ikke sær på en flekk, kan jeg forsikre deg. :btdt:

Vel, sær eller ei, jeg er en liten anelse usikker på hvordan jeg skal tolke dette, men la meg si det på en annen måte da. En del av mine "terminvenner" som også er ettbarnsmor og har vært mamma i uner et år synes jeg er sær, fordi jeg har for sterke meninger. Fordi jeg ikke sauser ungen inn i nive, fullammet i et halvt år og ikke synes 7 mnd gamle barn har direkte godt av å få servert glass merket "fra 15 mnd", ikke smører et par millimeter sinkkrem ved hvert bleieskift, og dertil bruker tøybleier og har en del andre "altfår sære og sterke meninger". Og en av dem er nok at jeg aldri hadde stilletiende godtatt at barnehagen smører min sønn med noe jeg har bedt dem om å ikke smøre ham med. (Selv om jeg altså smører med solkrem, ved behov. så denne saken går for meg på prisnipper, ikke at jeg er grunnleggende uenig iat barna har godt av solkrem/solbeskyttelse.)

Om barnehagen mener det er vannskjødsel å ikke sende med solkrem/be om at barna ikke smøres, så får de gjør det de er lovpålagt å gjøre ved mistanke om vannskjødsel da. Levere en bekymringsmelding til barnevernet. Men jeg skulle likt å se den som i fullt alvor klarte å levere en bekymringsmelding til bv "for de smører ikke solkrem på ungen sin"...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.