Sv: Verdens sterkeste barn
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Men er det ikke en ganske markant forskjell på knekte ankler, sår og hjernrystelser og slitasje skader som følge av for tidlig belasting?
Og der er slettes ikke sikkert denne ungen får hverken fysiske eller psykiske skader av det foreldrene "gjør" med han.
Jeg strever like mye med signaleffekten jeg da.
At vi aksepterer denne type konkurannse med små barn.
At de skal yte og prestere, og at vi kan godta "hvasomhelst" bare det ikke er skadelig...
Barn er barn, de skal knekke bena under fri lek og moro, ikke under hard, kontrolert trening for å oppnå definerte konkuransemål!
Tja, kjenner jo folk som har knekt ankeler etc som unge, så har det feks grodd feil og de har slitt med det senere .
Og som jeg sa, det er dokumentert at styrketrening gir MINDRE slitasje på ledd/muskler etc kontra feks fotball.
MEN, ja jeg er enig. Unger skal få lovt til å drive med akkurat det de vil.
Det har jeg aldri sagt noe på, er bare irriterende å høre på alle som gjør styrketrening til den store stygge ulven når det ikke er farligt.
Men forøvrig, hvordan vet VI at denne mannen presser sønnen sin til å trene turn og styrke? Det står ingenting om det i artikkelen, for det vi vet kan det være at gutten har lyst til det. VG har dog blitt kjent for å vinkle saker akkurat som de vil, og gjerne legge på et tall eller to (egen erfaring, de som vil vite konkret eksempel kan godt sende meg en PM så skal de få vite hvorfor jeg vet det )
Husker selv som liten, da prøvde jeg altid å løfte de tyngste tingene jeg fant, hadde det som et mål da.. Kanskje denne gutten faktisk syns det er morsomt? Er det så fjernt for folk, at gutten kanskje foretrekker noe annet en fotball? At han ser opp til sin far som også trente?
Hvor mange her begynte ikke med fotball pga at faren din kjøpte en fotball til deg, og du skulle feks bli like god til å trikse som han? Er det å påtvinge sønnen fotball?
Hvor går grensa mellom pressing og tja, påvirkning, Og er påvirkning negativt?
|