Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Nei. Jeg mener at synsing om hjemmeforhold er en uting og at konklusjoner forutsetter f.eks. undersøkelse.
Jeg synes Magica sier det bra her:
Opprinnelig lagt inn av Magica, her.
Det er mye snakk om synsing her, men elevene som jeg jobber med er jo så store at det går å snakke med de. Kontaktlærer bør kjenne elevene såpass godt at de vet om det er noen spesielle hjemmeforhold man skal ta hensyn til/vite. At det er årsaken til dårlig adferd kan man jo aldri vite for sikkert, men hvis man har adferdsproblemer må det nøstes opp i, enten av lærer/rådgiver/ppt osv.
Jeg sa forresten at min erfaring var at det ofte er hjemmeforhold som var ligger bak dårlig oppførsel. Min erfaring er faktisk i de aller, aller fleste tilfeller dannet på grunnlag av informasjon fra andre instanser. Jeg skjønner at du mener at lærere, foreldre og eleven selv ikke har kompetanse til å uttale seg om noe som helst, og det hadde virkelig ikke vært meg imot om barnevern og PPT sto klar for å utrede hver eneste elev både før, i løpet av og etter endt skolegang. Så mye ressurser har vi dessverre ikke i norsk skole.
Prøver å undertrykke en , men klarer det ikke helt...
|