Sv: Noe pels ok?
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Jeg skjønner heller ikke de som elsker å gå på jakt, jeg synes det er litt kvalmende når man snakker om at man eeelsker å jakte, men jeg har respekt for mat-jakt i seg selv, og foretrekker det hundre ganger fremfor slakterier, slakterier synes jeg ikke er humane i det hele tatt. Dyrene transporteres og blir stresset både av det og av blodlukt når de kommer til slakteriet. Mange steder blir de direkte mishandlet, og det har ofte skjedd her i landet også, spesielt kyllinger og griser.
Har du vært i et slakteri noen gang?
Vi er stadig innom slakteridelen der vi leverer dyr og stress, blodlukt og mishandling er ikke ord man kan bruke der.
Selvfølgelig skjer det ting også på Norske slakterier som ikke skal skje.
Å si noe annet vil være ignorant, av og til er det mekaniske sviker, av og til er det mennesket som svikter og det jobber jo folk på slakteri som ADLRI burdet fått lov til det. Slik er det i alle proffesjoner og man kan bare jobbe for å ha gode rutiner for å oppdage feil, sile ut folk og åpenhet rundt de feil som skjer, slik at de kan brukes til å unngå nye feil i framtiden. Da er det viktig at det ikke blir slik at man ikke kan inrømme feil og at slakterier jukser med tall osv fordi de er redde for ekstremister.
Saueskinnsfell er jo helt ok, mener jeg, siden det er fra et dyr som uansett blir brukt til mat. Det er pelsdyrnæringen jeg ikke liker.
Hva er forskjellen på et pelsydr og en vanlig Norsk slakteokse?
Du er klar over at skrotten i pelsdyrindustrien brukes?
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
Det der forstår ikke jeg heller. Etisk sett spiser jeg langt heller hjort eller elg heller enn storfe, og mye heller rype enn fabrikk-kylling.
At slakteri er mer humant er i min bok milevis fra sannheten, spesielt nå som det blir færre og færre slakterier og stadig lengere transporter. Det har jo vært nok rapporter om misshandling ved norske slakterier.
Ja, det er et paradoks.
Dyra betaler prisen for et jag etter billigere mat.
Da kan du hvertfall ikke si at slakterier er humant. Som regel er det kanskje det, men dyrene skjønner hva som foregår lenge før de drepes, det er jeg sikker på. Lukten av blod, jagingen frem mot slakteren osv. I tillegg hører man hele tiden historier om dyr som ikke er blitt avlivet skikkelig før de skoldes, flås osv. Var det ikke også noe i media om griser som ble kastrert uten bedøvelse fordi bedøvelsen ga smak i kjøttet? Eller hva var det nå med den saken? Dette var vel på gårdene da, men uansett. Dyr i skogen slipper sånt.
Ugh, nå husker jeg hvorfor jeg var veggis i så mange år.
Greit å ha fakta på plass. 
Gris kastreres fordi mannesmaken på gris gjør kjøttet uspiselig ( det er ikke alle mannegriser (råner) som får denne smaken, men det er umulig å sile ut tidlig) og alternativet er å slå ihjel guttegrisen med en gang den blir født
( dette er forøverig vanlig gjøre med bla oksekalver av melkekurase i de fleste andre land, bukkekje (barna til geita) slåes også i stor grad ihjel etter fødsel, også i Norge).
Norge er det forste landet i verden som innførte en lov om at kastrering skal foregå under bedøvelse og at det skal settes lagtidsvirkende smertestillende.
Detter er loven og skal følges ( det blir den også av de alle, aller fleste)
Før kastrerte man selv, uten hverken bedøvelse, eller smertestillende.
Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.
Av "nyttedyr", feks er et saue-ullskinn helt ok. Men ikke ellers! Fuskepels er derimot ok, og varmer ganske bra det også! 
Dyrene i villamrken har det fint dem, til tross for matmangel og kaldt/varme til tider.... Dem er iallefall FRI, og styrer sitt eget liv, så lenge...
Ellers er det vel ingen dyr som har det verre enn oppdrettsdyr i pelsnæringen, og matdyr........
Stakkars, stakkars........ Fks. Tenk å bli stuet sammen i stappfull og overfull slaktebil, ofte i 2. etasjer, noen av dyrene faller og blir klemte/kvelt i hel, noen brekker ben og hofter... Så blir dem jaget ut av bilen, uansett tilstand...stuet inn i binger på slakteriene, ved siden av avlivingsfellene.....Noen uten hverken fòr eller drikke... og venter på døden... Som dem ikke skjønner noe av, er bare livredde og oppspilte for dem kjenner blodlukten, lukter frykten til dem andre, hører fæle dyreskrik, skarpe lyder osv osv........... For et grusomt mareritt!!!!!!!!!!!!
Har sett endel stygge bilder og klipp oppgjennom årene i media om dette, dem henger fast på netthinnen og gjør meg KVALM av menneskenes selvopptatthet og mangel på respekt over andre levende vesener...
Jeg tror at dem nyttedyrene som har det aller aller best, er dem som har blitt slaktet hjemme, på sin egen gård. Dem er spart for den engstelse, stress og lidelse som biltransport gir iallefall.... Når det er sagt, er det også mennesker som ikke burde fått hatt dyr i det hele, hverken på gård eller som kjeledyr!!! Mener at straffene for misshandlig og vannskjøtsel burde bli mye mye mye mye mye strengere!!!
Jeg beklager, men du kan ikke bruke PETA sine filmer som fakta.
De er det ingen som tar seriøst.
Om biltransporten er så fæl, hvorfor er det ingen som tar for seg konkuransehestene? De står på henger mye mer og lenger og oftere enn slakte dyra gjør.....
En normal lovlig transport, er slettes ikke stressende for dyra.
Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.
Jeg har heldigvis ikke så mye erfaring med slakteri, men forstår godt stress rundt det. Har heller ingen aksept for lite humane metoder der. Ideelt sett bør jo avlivning skje kontant og uten pining. Men det betyr ikke at jeg synes jakt er noe særlig heller, da det nok ligger fare for stress og og smerte der også. Dyrene er ofte på avstand, og man kan treffe feil og såre dem unødvendig. Et skadeskutt dyr som rømmer fra jegere har det nok ikke tipp-topp det heller. Så konklusjonen er vel at jeg ikke liker noen former for avlivning som innebærer mulighet for pining og unødvendig smerte, og det må da være et legitimt standpunkt?
Avliving på slakterier skjer enten ved at en bolt innføres i dyrets hjerne før de tappes for blod, eller ved at de bedøves med gass, før de tappes for blod, eller ved at de får elektrisk støt i hjernen før de tappes for blod.
Alle disse måtene er gode, humane og raske avlivingsmetoder.
Kyllinger bedøves med strøm, før de kappes hode av.
En avlivning på et slakteri er alltid en todelt situasjon, med en bedlvning først ( altså enten bolt i hjernen, gass eller strøm) før kroppen blør ihjel og hjertet stopper. Hjernen er skrudd av etter bedøvningen og dyra merker ingenting etter dette. Men tømmingen kan gi ganske voldsomme kramper som gjør seg svært godt på video om målet ditt er å lage grotesk film av slakting....