|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Populærkulturjunkie
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg synes det er relativt festlig at dere synes at hun har sonet nok straff. Stakar, en norsk jente som må sitte i fengsel i et annet land mistenkt for å smugle 20.000 brukerdoser kokain, det må da være nok?. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg er veldig enig med deg, Juste.
|
|
|
|
#83 |
|
prøver å være tål***ig
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJuste: enig.
|
|
|
#84 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg synes ikke at hun nødvendigvis har sonet nok straff, men jeg skjønner godt at hun rømte. Så vidt jeg har fått med meg så har familien brukt store økonomiske ressurser på å ta med seg fem vitner, advokat og tolk over til rettsaken som skulle vært i desember, og når den ble utsatt (visstnok på grunn av bestikkelser fra en av de andre tiltalte for å trenere saken til foreldelse, så det er klart det er en konflikt på gang her) så er det klart at det er en fortvilt situasjon! Slike saker kan bli utsatt i årevis og det må da være bedre for henne å komme hjem til Norge og sone ferdig en eventuell straff her hvis hun har mulighet for det. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Peppy!
|
Sv: Kokaintiltalt rømte
Det kan godt være at rettssaken har foregått på en god måte. Det jeg har mast om er at Bolivia er et fattig land med mye korrupsjon, og det er noe som i seg selv undergraver tilliten til både bakgrunn for mistanke, fengsling og senere dom. Dette har vi i Norge sett eksempler på tidligere. Korrupsjon tidlig i prosessen fikk ekstreme konsekvenser. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men å begå lovbrudd er veldig dumt. Når man forsøker å smugle og blir tatt, så bør det være en solid straff. Også med tanke på den preventive effekten for andre.
|
|
|
|
#87 |
|
Populærkulturjunkie
|
Det og smugle 20 kilo kokain er ikke dumhet, det er en alvorlig forbrytelse. Det og flykte fra en meldeplikt i rettsystemet i et land er også en alvorlig forbrytelse, det er faktisk ikke bare dumhet. Det og tro at man som 17-åring får en gratis tur til Bolivia no strings attached er så naivt at det burde være en forbrytelse. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Peppy!
|
Smugling er alvorlig. Å rømme fra potensiell ekstrem fengselsstraff er en act of survival. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Populærkulturjunkie
|
Her må jeg bare si bullshit. Hadde du sagt det samme om hun hadde drept noen? Kjørt ned noen i et uoppmerksomt øyeblikk? Rettsaken er ikke over så skyldspørsmålet kan ikke vi si så mye om. Faktum gjenstår, hun var fri til å gå hvor hun ville og bo hvor hun ville og hun valgte og stikke av. Det er straffbart i seg selv og for veldig mange så er det en innrømmelse av skyld. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Absolut ateist
|
Hadde straffen vært ekstrem, så ja. Type dødsstraff, 1000 piskeslag m.m.
|
|
|
#92 |
|
Peppy!
|
Ja, det ville jeg. Jeg ville hatt stor forståelse for om Kongo-mennene rømte også. Det betyr ikke at jeg synes de skal slippe straff, men jeg har veldig stor forståelse for at de ville prøve å redde livet sitt ved å rømme. Det er jo litt mer konkret der da, ettersom de er idømt dødsstraff. (Var, i hvert fall. Jeg husker ikke helt hvordan det utviklet seg videre der.)
Det er den biten jeg kaller naivt. Skal hun vente på rettssak for så å kunne bli frikjent og rusle ut med æren i behold? Enn om hun blir idømt straff? Da er det over og ut. Da er det også for sent å rømme. Det er gambling jeg ikke ville vært med på, i hvert fall.
Not at all. Jeg har heller ikke klare formeninger om at hun var helt uskyldig, men: (1) Hun er et barn (ja, man er et barn frem til man fyller 18), og (2) De har ingen soleklare motiver for å utføre hard core smugling. En solreise er IKKE et motiv, det tyder på at de absolutt ikke har vært klar over omfanget av hva de var med på. Strenge fengselstraffer og å ta konsekvenser av hva man har gjort og whatnot synes jeg bør forbeholdes mennesker som er kriminelle med vitende og vilje. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Populærkulturjunkie
|
Då det du sier her er at det er greit og stikke av dersom du er uskyldig? Det var en interessant holdning til rettsystemet. Hva i alle dager skal vi med et rettsapparat da? |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er jo det som skal avgjøres i rettsaken.
|
|
|
|
#96 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg er helt på linje med Monsoon. Du skriver det bra. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg synes det er grenseløst naivt å anta at all verdens fattige land kan skilte med rettferdige rettsaker. For meg er det ganske klart at det skulle statueres et eksempel med disse jentene. Skal man bare godta 20 år i slumlignende fengsel fordi man har avvist forsøk på å betale seg ut, eventuelt at et slikt forsøk ikke virket? Eller mener dere at det ikke finnes korrupsjon i det bolivianske rettsvesenet? At man uansett skal hengi seg til det lokale rettsvesen er jo ganske sprøtt, all den stund det finnes så mye brudd på menneskerettigheter i ulike lands rettsaler.
|
|
|
#98 |
|
Peppy!
|
Jeg synes det er greit å rømme om man er skyldig også. Man frykter for sitt liv - og sitt liv forstår jeg at man prøver å beskytte. I Norge er det ikke like reellt fordi man ikke risikerer sin fysiske helse ved å sone, og man soner sjelden så lenge at man ikke har noe å leve for igjen etterpå. Da kan det jo være praktisk å sone ferdig og dermed få innpass som samfunnsmedlem etterpå. Men at en somalier som er dømt for å stjele en lommebok rømmer for å slippe å sone sin straff kan jeg godt forstå. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Truth is in the x-files
|
Altså, det virker ikke som du har sett The Shawshank Redemption en gang ...
|
|
|
#100 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er ikke enig med deg.
|
|
![]() |