Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-10, 17:01   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Jeg har ikke lest hele tråden. Men altså: Det er jo ikke sånn at man får UTELUKKET Downs (eller andre kromosomfeil for den saks skyld) ved å ta en rask sjekk av nakkefold i uke 12 (forsåvidt ikke heller ved en grundigere sjekk, men det er jo likevel noe mer grundig). Jeg leser stadig folk som sier "nakkefolden var normal så jeg har et friskt barn i magen" og slikt og det er bare tull. Nakkefolden er en av flere parametre som kan brukes i en beregning av risiko for kromosomfeil og forsåvidt også hjertefeil. Dette er en ren statistisk beregning der blant annet alder også skal tas med. Det vil si at det eneste en "ikke så veldig tykk nakkefold" sier er at sannsynligheten ikke er særlig høy (men da igjen - avhengig av blant annet alder).

Jeg har også forstått det slik at gynekologer som titter på nakkefolden i uke 12 henviser til Riksen ved "unormale funn", men da blir det jo en personlig vurdering hos denne gynekologen hva som er et unormalt funn. Min gynekolog oppgav en relativt høy grense for hva som skulle til før hun henviste videre. Min verdi karakteriserte hun som "helt normal", men i Danmark ville den gitt videre undersøkelse for eksempel. Uten at jeg av den grunn har spesielt høy risiko for at noe er galt ut fra tall jeg har funnet. Her må man også sammenstille med alder.

De som måler nakkefold ordentlig på sykehusene bruker jo en halvtime på dette, spesielle krav skal tilfredsstilles, det skal tas mange målinger etc. Det største spørsmålstegnet jeg faktisk stiller ved praksis utenom dette er at målingen går fort og at det kan være skummelt på alle måter at man kun ser på 1 parameter når "dommen" av mange oppfattes så bokstavelig ("alt er bra"). Rent bortsett fra dette tenker jeg at så lenge man ikke "vet" hvor høy grense gynekologer har for å henvise til videre undersøkelser, tror jeg ikke man uten videre skal anta at dette har nær relasjon med antall aborter. Da tenker jeg kanskje mer at den fosterdiagnostikken som tilbys dem som har nådd høy nok alder kan ha noe å si? Det er jo et faktum såvidt jeg har skjønt at de fleste fostre med Downs fødes av yngre kvinner, og da må dette nødvendigvis skyldes at flere av de eldre har fått det avdekket gjennom diagnostistikk.
Tidligere var fostervannsprøve alternativet, og jeg tror flere takket nei til denne. Det er lettere å si ja til en helt ufarlig nakkefoldsmåling med tilhørende statistiske beregninger.

apan er aktiv nå   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.