|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom
Jeg stusse også på dette . Som Floksa sier så ville de vite om det var liv laga, men ikke om avvik. Ergo vil de vite om alt er i orden. Eller? For å vite om det er liv laga må man jo undersøke fosteret og man ser da etter standartegn på avvik, som f.eks nakkefold. Fortykket nakkefold ses på en rekke andre kromosonfeil som er mer alvorlig enn Downs. Uansett om man ikke finner noe tegn til avvik, eller ved avvik så har man ingen garantier for at det er "liv laga" . |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Passiv
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromJeg tenker at det er veldig lett å stå på barrikadene og rope "nei til sorteringssamfunnet" når man har friske barn selv. |
|
|
|
#103 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromJeg stiller meg 1500% bak mim her, Floksa jeg respekterer ditt ståsted, men om du virkelig ikke ønsker valget må du vente til uke18, vi har fri abort tom. uke 12, men vi har nevnd til uke 18 og det er en ren formalitet.
|
|
|
#104 |
|
maler
|
Faktisk har vi nemd til uke 22. Etter uke 22 er det bare mulig å abortere fostere som ikke er levedyktige.
|
|
|
#105 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom22 er farlig nærmt levedyktig, altså. Sånn med tanke på barn som kan ha gode liv. :grøss:
|
|
|
#106 |
|
Shake it out!
|
Jepp. En kollega fikk barn i uke 23 pluss et par dager. Lever i beste velgående.
|
|
|
#107 |
|
Kald på føttene
|
Nei, ikke nødvendigvis. Et tilfelle som gikk gjennom abortnemnda var et foster med en kjønnskromosomtrisomi, som absolutt var levedyktig. Det ble abortert i uke 22.
|
|
|
#108 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromIkke nødvendigvis, tror jeg. Jeg tror mors psykiske helse spiller inn, for eksempel. Det vil si at jeg har hørt om eksempler der mor har fått innvilget senabort på grunn av henne og ikke barnet. Jeg vet dog ikke hvor sant dette er.
|
|
|
#109 |
|
Mother of Dragons
|
Om man har kjønnskromosomtrisomi så vil jo det si trippel-X, men det har jeg faktisk veldig vanskelig for å tro på kan gi abortgrunn i uke 22. De greier seg vel helt fint de?
|
|
|
#110 |
|
I mål
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromJeg velger å tro at de som får godkjent senabort gjennom nemnd alle sammen har veldig gode grunner til det. Et sånt valg er uansett noe av det tøffeste man kan ta, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
can-jur
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromBare så ingen tror jeg er helt nek.
|
|
|
|
#112 |
|
Kald på føttene
|
Jeg tror det var XXY eller XYY, og begge deler klarer seg jo fint. Men jepp, det ble innvilget. Men da var det altså ikke barnets helse det kom an på, så jeg antar at det var forhold hos foreldrene som var avgjørende.
|
|
|
#113 |
|
Shake it out!
|
Jeg velger også å tro det. Og senabort bare på grunn av moren? Altså, seriøst, noen uker til, og de kunne ha adoptert bort barnet. Jeg nekter å tro at noen nemnd går med på senabort av et helt friskt foster så sent som opp til uke 22. Ikke i Norge :velger å være blond og godtroende:.
|
|
|
#114 |
|
Kald på føttene
|
Nei, de er stort sett ganske normalfungerende.
|
|
|
#115 |
|
Shake it out!
|
Ja jeg er klar over at det finnes normalfungerende med trisomi, og at feks Turnes syndrom er et resultat av trisomi, men det finnes jo trisom som ikke er forenelig med liv, eller som gir sterke handikap også, så vidt jeg vet (trisomi 18 feks). Så hvis det var en slik variant så var det kanskje ikke like rart at det ble innvilget senabort. Man tar ikke senabort bare på grunn av Downs, gjør man?
|
|
|
#116 |
|
maler
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromGrunnen til at grensa er satt til uke 22 er jo nettopp at man regner mulig levedyktighet fra uke 23. Fødsler før uke 23 går uten barnelege tilstede, fra uke 23 står vi der for å vurdere om det er mulig å gjøre noe for barnet. Det er gode grunner til at grensa går der den går, teknologien og medisinen må hoppe et langt steg videre før det er mulig å presse denne grensa noe særlig mer.
|
|
|
#117 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Trisomi 18 er ikke kjønnstrisomi.
|
|
|
#118 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#119 |
|
Kald på føttene
|
Det er bare trisomi 13, 18, 21 og kjønnkromosomtrisomi som kan sees hos fødte, resten dør i fosterlivet. Av disse er det 13 og 18 som er mest alvorlig, og de blir sjelden særlig gamle. Trisomi 21 er Downs. Kjønnskromosomtrisomiene som Turner, trippel-X, dobbel-Y og Klinefelter er mindre alvorlige.
|
|
|
#120 |
|
maler
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromTypisk senabortgrunn er jo at man kommer til ordinær ul i uke 18 og så oppdages det noe som ikke er som det skal være. Enten at det er en alvorlig hjertefeil, store ryggmargsbrokk eller mistanke om kromosomfeil, eller noe annet. Og hvor foreldrene da må ta et valg om hva de ønsker videre. Jeg har i mange tilfeller stor respekt for de som velger avbrudd også, det er jo ikke sånn at en tilstand enten er dødelig eller mulig å behandle med godt resultat. I endel tilfeller er det snakk om tilstander som i og for seg kan behandles til levedyktighet, men hvor det medfører enorm påkjenning for familien og mye plager for barnet.
|
![]() |
|
|