|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromMadam Mim og Smilefjes formulerer mine tanker rundt dette på et ypperlig vis.
|
|
|
|
#82 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromMan må skille mellom UL screening, enten det gjelder i uke 12 eller 18, så er det de samme tingene man ser etter (foruten nakkefold som må måles mellom 11-13), og fosterdiagnostikk. Ordinær UL blir ikke regnet som fosterdiagnostikk, ikke om den blir flyttet til uke 12 heller. Det er en grov gjennomgang av fosterets organer. Dersom noe avviker får man valget om å gjennomføre fosterdiagnostikk, blodprøver, fostervannsprøve og morkakeprøve. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Passiv
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromViktig poeng Imma. Sorteringssamfunn hvor det ikke er plass til de som kommer uansett er noe annet enn å si at det er greit å velge å ikke få et barn som har en slik skade som man er klar over mens det enda er mulig å velge. |
|
|
|
#84 |
|
can-jur
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom
Nei, jeg vet det, men sist fikk jeg det presset på meg alkevel.
Jeg vet ikke hva jeg ville valgt. Jeg synes valget er umennesklig.
|
|
|
|
#86 |
|
can-jur
|
E...jo, det er jo akkurat det jeg skriver. At denne gangen venter vi til uke 14 er passert før jeg går til legen
|
|
|
|
#87 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Det er ikke så mange år siden ma ikke kunne velge bort fosteret, men man ble aktivt oppmuntret til å velge vekk barna om de hadde avvik. Det er for meg mye værre. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Kald på føttene
|
Men hvis de skulle se noe på ultralyd i uke 14, så vil du antageligvis fortsatt ha et valg. Man ser jo ikke at det er Downs på en ultralyd, det man ser er ting som kan henge sammen med Downs, men som ikke trenger gjøre det. Så greia hvis man ikke ønsker et valg i et hele tatt er nok å skippe ultralyd i det hele tatt.
|
|
|
#89 |
|
Twinsouls
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Må si meg enig med Madam Mim.
|
|
|
#90 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Ultralyd handler jo ikke bare om downs osv. Det handler også om ting en i høyeste grad kan gjøre noe med. Ved å velge bort UL kan en jo velge bort barnets muligheter om noe er galt også. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Kald på føttene
|
Jeg er helt enig med deg i dette. Det var dette med valg som var poenget mitt bare, at ved å velge en ultralyd kan det være at man får vite ting som gjør at man må ta nye og vanskelige valg. Og hvis dette er en ting man ikke kan leve med, så er det en mulighet å droppe ultralyd, siden det kun er et frivillig tilbud.
|
|
|
#92 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromVi dro til Danmark og fikk utført morkakebiopsi for egen regning på offentlig sykehus. Om prøveresultatet hadde vist at fosteret ikke hadde normale kromosomer, hadde vi uten problem fått innvilget abort på et offentlig norsk sykehus. Se forøvrigt min signatur.
|
|
|
#93 |
|
I mål
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromJeg har ikke lest hele tråden. Men altså: Det er jo ikke sånn at man får UTELUKKET Downs (eller andre kromosomfeil for den saks skyld) ved å ta en rask sjekk av nakkefold i uke 12 (forsåvidt ikke heller ved en grundigere sjekk, men det er jo likevel noe mer grundig). Jeg leser stadig folk som sier "nakkefolden var normal så jeg har et friskt barn i magen" og slikt og det er bare tull. Nakkefolden er en av flere parametre som kan brukes i en beregning av risiko for kromosomfeil og forsåvidt også hjertefeil. Dette er en ren statistisk beregning der blant annet alder også skal tas med. Det vil si at det eneste en "ikke så veldig tykk nakkefold" sier er at sannsynligheten ikke er særlig høy (men da igjen - avhengig av blant annet alder). |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Såvidt jeg har forstått skyldes dette at yngre kvinner får veldig mange flere barn enn de eldre (eldre enn 38). Dermed får de også flere Downs-barn, selv om risikoen er mye lavere, og det ville de fått uansett diagnostikkmuligheter.
|
|
|
#95 |
|
I mål
|
Ja, det stemmer vel kanskje. Jeg har lest om dette, jeg tror bare hjernen min kortsluttet et øyeblikk. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromHer kan vi diskutere så mangt. Jeg syns Ru har et poeng: Uoppfordret nakkefoldsynsing av private leger er ikke bra. For mange er ikke abort et alternativ uansett, og disse bør få slippe å få slikt slengt etter seg. Jeg vet om en som fikk "ødelagt" svangerskapet av en slik uoppfordret nakkefoldmåling. Hun takket nei til videre utredning og ville uansett ikke avbryte under noen omstendighet. Barnet hadde ingen kromosomfeil, men hun egstet seg unødig gjennom svangerskapet.
|
|
|
#97 |
|
Shake it out!
|
Det må være et umenneskelig valg å ta, å velge bort. Jeg husker godt da vi fikk papirene på et SN-barn (special need) som adopsjonsforeningen vår søkte om foreldre til. Jeg hadde SÅ lyst til at dette barnet skulle bli vårt, men innså etter samtaler med leger at det var store sjanser for at dette barnet ville ha skader som ville kreve så mye av oss at det ville gå kraftig ut over henne vi allerede hadde fra før. Det var vondt å returnere papirene og si nei. Å velge bort et lite barn på grunnlag av den vonde starten h*n hadde hatt på livet. Heldigvis vet jeg at dette barnet fikk foreldre i Norge, som tydeligvis så annerledes på utfordringene enn oss. Tilsvarende har jeg snakket med foreldre som har fått ordinære tildelinger, og opplevd det samme - papirene forteller om ting som får det til å gå kaldt nedover ryggen og man må vurdere om dette er noe man har rygg til å bære. Jeg er uendelig takknemlig for at vi aldri stod over den situasjonen.
|
|
|
#98 |
|
Curlingkone
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromDet er forunderlig nok downs som alltid diskuteres i abortsammenhenger.
|
|
|
#99 |
|
I mål
|
|
|
|
|
|
|
#100 |
|
anglofil
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromJeg synes det er pussig å sammenligne å ta abort som resultat av uønsket graviditet og ta abort pga et lite eller stort avvik på foster. Det er for meg to situasjoner jeg ikke ser noen likheter i. Da kan man diskutere for eller mot abort eller for eller imot et samfunn uten mennesker med avvik. Det første handler om mennekser som ikke ønsker å få barn, det andre handler om mennesker som ikke ønsker å få ikke-friske barn.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 26-02-10 kl 18:03. |
|
|
|
![]() |
|
|