Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-10, 17:56   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Jeg synes det er pussig å sammenligne å ta abort som resultat av uønsket graviditet og ta abort pga et lite eller stort avvik på foster. Det er for meg to situasjoner jeg ikke ser noen likheter i. Da kan man diskutere for eller mot abort eller for eller imot et samfunn uten mennesker med avvik. Det første handler om mennekser som ikke ønsker å få barn, det andre handler om mennesker som ikke ønsker å få ikke-friske barn.

Og jo mer jeg leser i tråden så må jeg si at jeg ikke skjønner helt motivet for å ta UL i uke 12 hvis man virkelig ikke ønsker å vite om evt unormale funn? Jeg prøver å sette meg inn i legen sin situasjon. De ser et klart "avvik" fra normalen på UL men det forventes at man ikke skal informere pasienten om dette? Pussig, det må være vanskelig tenker jeg .... Man bruker teknologien man har til å avdekke avvik eller sykdommer men velger å ikke vite? Hvis man bare ønsker å sjekke liv kan man vel la være å ta UL men "bare" høre hjertelyd?

Da jeg gikk til privat UL uke 12 så gjorde jeg det fordi jeg var sjokkert over at jeg var gravid, kort fortalt var i UFB hadde vært i mange år og blitt fortalt at vi umulig kunne bli gravide uten IVF. Så jeg trodde nesten ikke det kunne være mulig, og jeg var livredd for at noe kunne være galt da jeg ikke akkurat levde et liv som man burde gjøre som gravid Dette var i 2003 og uten å spørre gjorde de en rutine kontroll og sa at alt så helt "normalt" ut til 12 uker og de hadde sjekket det de kunne. Dette var en stor kjent klinikk i Oslo og jeg fikk inntrykk av at dette var en standardsjekk ved 12 uker. Kanskje reglene har forandret seg siden 2003?

Sist redigert av Lisa : 26-02-10 kl 18:03.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:19.