Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Lærere er stort sett veldig flinke.
"Foreldre ødelegger bare 2-3"? Eh...skal det virkelig være ditt lodd i livet, at dersom du er født inn i en familie som ikke bryr seg om eller skjønner lesing og skriving, så er det kjørt? Du milde. 
Hvis lærere stort sett er flinke, hvorfor har jeg så utrolig mange venner og bekjente som river av seg håret fordi de ikke når fram med barnas behov - enten det nå er fordi de er skoleflinke eller fordi de sliter med noe?
Sorry, jeg har null tro på at lærere flest er flinke. Jeg tror det er mange flinke lærere, Gud bevare, men jeg tror det er en skogg med dårlige også. Og det er skremmende at de får forbli lærere.
Dessuten nytter det lite å være flink lærer, om systemet du fungerer i stinker. Det nytter også lite å være lærer om du ikke får ressurser til å hjelpe de elevene som trenger ekstra hjelp.
Ellers er jeg enig i at opplæring ikke kan overlates til foreldrene, men jeg blir litt sånn av din beskrivelse av foreldre, og din relativt fordømmende holdning til folk som ikke er studerte. Pluss at verken ADHD eller dysleksi henger sammen med resurssvake foreldre. Faktisk viser vel forskning at mennesker med dysleksi ofte er veldig smarte?
Det bør ikke være et mål at unger skal gå om igjen på skolen. Men så lenge skolen ikke klarer å sette inn ressurser som gjør at ungene lærer det de skal, så er ikke det så veldig dumt å la dem gå om igjen. Om du gjør det ved å ha dem i samme klasse, men fore dem med pensum fra trinnet før, eller om du gjør det med å fysisk plassere dem i en klasse under spiller liten trille - poenget er at noen trenger mer tid på å lære.
Dessuten er det tull at det nødvendigvis er verre å gå en klasse under de andre. Det kan for noen være uendelig mye verre å gå i en klasse hvor alle er veldig mye bedre enn deg. Og hvor du forstår nada av det du skal lære.