|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
Her er det heldagsskole + lekser. Det er lagt opp til en time lekser per dag (noe foreldre bør være i stand til å følge opp). Jeg tror at om en fjerner lekser helt så vil en frata foreldrene for mye innsikt og ansvar.
|
|
|
#42 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseÅ la elever dumpe er en aldeles grusom skikk. Det er jeg mot med hver trevl i kroppen. Ikke flink? Lærevansker? Ingen oppfølging hjemme? Konsentrasjonsvansker fordi foreldrene dine denger deg/hverandre, du blir utsatt for seksuelle overgrap eller hva_har_du, og du skal i tillegg straffes med å bli tatt ut av klassen din og gå en klasse om igjen? Så mye som to ganger?
|
|
|
#43 |
|
can-jur
|
Er det noe bedre å møte verden 15 år gammel å ikke kunne LESE???
|
|
|
|
#44 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseFloksa: Foreldrene er der de er. Forskjellige. Når nesten en million voksne nordmenn sliter med læring, lesing og skriving, så er det gitt at mange barn har nettopp slike foreldre. Og disse foreldrene må ikke få ansvar for sine barns læring. det kan de jo ikke, og vi reproduserer generasjoner med problemer. Når kan mønsteret brytes, når skoletapere og analfabeter skal hjelpe sine barn med leksene?
|
|
|
#45 |
|
Epikur
|
Eh....Poenget med tidlig innsats er jo at de skal lære det med en gang. Ikke at noen skal få krampesjokk når de er 15 over at de ikke kan lese. Dagens femtenåringer startet i en helt anen skole enn dagens 6-åringer. Nå er det mye fokus på lesing, altså.
|
|
|
#46 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#47 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseLærere er stort sett veldig flinke.
|
|
|
#48 |
|
Shake it out!
|
Av det du nevner så er det vel ikke dumpingen som utgjør ondskapen?
|
|
|
#49 |
|
Shake it out!
|
Hvis lærere stort sett er flinke, hvorfor har jeg så utrolig mange venner og bekjente som river av seg håret fordi de ikke når fram med barnas behov - enten det nå er fordi de er skoleflinke eller fordi de sliter med noe?
|
|
|
#50 |
|
Shake it out!
|
Skal det være ditt lodd i livet at om du haver i en klasse med en elendig lærer, så er det kjørt? Du milde.
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseNoen kommentarer:
|
|
|
#52 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg er veldig enig med Blånn. Det er lenge siden du var i Norge, Mildfrid.
|
|
|
#53 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseBlånn, først og fremst: jeg betviler ikke at det finnes gode lærer i norsk skole, og at det også skjer ting i norsk skole, bare så vi har det helt klart.
|
|
|
#54 |
|
Shake it out!
|
Halvannet år. Jeg håper virkelig det er blitt bedre. Men mailkontakten med venner tyder ikke på det, dessverre.
|
|
|
#55 |
|
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseEn ting jeg glemte. I Osloskolen i dag satser de virkelig på å få inn kompetente mennesker i skoleledelsen og mange tar skolelederutdannelse på BI - en mastergrad rettet direkte inn mot skoleledelse. Jeg har i min karriere jobbet 9 år under en rektor av gamleskolen og ett år under en rektor med lederkompetanse (tar master nå) og forskjellen er stor. For første gang i min karriere føler jeg meg sett som lærer. Jeg blri for første gang satt krav til. Rektor følger opp alt fra ukeplaner/ukebrev til de mer overordnede planene for trinnet. Hun følger utviklingen til hver klasse tett og prøver så langt det er mulig å sette inn ressurser der hun ser behov (mitt trinn var litt uheldig for hun som skulle ha spesialundervisningen ble sykemeldt før høstferien, vikaren som gjorde en flott jobb ble alvorlig syk, men den tredje vikaren fungere helt greit i jobben).
|
|
|
#56 |
|
Erfaren nok
|
Kanskje burde de, men det er ikke sånn at det faktisk fungerer på den måten i virkeligheten.
|
|
|
#57 |
|
Shake it out!
|
Og igjen, jeg vil ikke bli tatt til inntekt for at det amerikanske skolesystemet som helhet er fantastisk. Jeg kunne tatt for meg en del ting jeg er kritisk til også.
|
|
|
#58 |
|
|
De elevene jeg har utredet i min klasse ble henvist da de gikk i 2. klasse, altså. Storebror hos oss var ikke helt typisk, i tillegg nivådeler skolen han gikk på elevene og det har nok "skjult" litt. Nå når lillemann har begynt kjører de en annen modell og jeg tror den fanger opp problemene tidligere - i allefall har det vist seg at skoler som følger denne modellen (basert på whole language learning) gjort det relativt bra på skolen. Grunnen til at vi ofte ikke oppdager problemene skikkelig før i 3.-4. klasse er at det da skjer noe med alle fagene. De blir mer skriftlige enn muntlige. Når det er sagt, jeg synes det er direkte uproft å ikke ta foreldres bekymring på alvor. Jeg har prøvd å ha en dialog med foreldrene til barn jeg lurer på og begynner relativt tidlig med lavterskel-tiltak som intern testing på skolen.
|
|
|
#59 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men en bør kunne forvente at rektor følger opplæringslovens §2.8, og der står det faktisk at: Elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen. Om nødvendig har slike elevar også rett til morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring eller begge delar. Morsmålsopplæringa kan leggjast til annan skole enn den eleven til vanleg går ved. Når morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring ikkje kan givast av eigna undervisningspersonale, skal kommunen så langt mogleg leggje til rette for anna opplæring tilpassa føresetnadene til elevane. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
can-jur
|
Nei, vet du hva, det er de ikke, om 1 av 4 gutter går ut av skolen uten å kunne lese. Da er virkelig IKKE de fleste lærerene flinke.
|
|
![]() |
|
|