Sv: Streikerett?
For å blande meg inn i det med lik lønn over hele landet - det mener jeg er meningsløst og en utopi. Hvorfor i all verden skulle det være lik lønn over hele landet? Som Smilefjes er inne på - boligpriser og levekostnader er ikke like over hele landet. Skattesatsene er ikke en gang like over hele landet. I tillegg kommer ting som eiendomsskatt, kommunale avgifter, osv. SFO koster ikke det samme over hele landet. Strømprisen er ikke lik, heller ikke prisene på mat og drivstoff.
Tilbudet er heller ikke det samme over hele landet. Kollektivtilbudet i Oslo er bedre enn kollektivtilbudet i Kirkenes.
Videre - hvorfor i all verden skal det være lik lønn avhengig av utdannelsens lengde? Likelønn er for meg at de som gjør samme jobb skal ha lik lønn (som utgangspunkt). Ikke at alle med 3 år på høyskole skal ha samme lønn. Eller at alle med fagbrev skal ha samme lønn. Det er stor forskjell på yrkene også, og jeg syns det er helt naturlig at det er lønnsforskjeller.
Og så er spørsmålet, gjør alle med samme utdanning samme jobb? Gjør to personer med eksakt samme utdanning og samme stilling samme jobb? Nei, vanligvis ikke! For i tillegg til utdanning og stillingsbeskrivelse er vi mennesker, og vi har vår måte å sette preg på jobben vår på. Jeg har oppfattet at arbeidstakerorganisasjonene har jobbet også for medbestemmelse på arbeidsplassen. Men hva blir vitsen med det, hvis du uansett må strømlinjeforme deg og ikke får ta personlig initiativ, for alle skal gjøre likt, slik at alle får samme lønn? Skal ikke en arbeidstaker få lov til å gjøre bedre? Skal alle prestere på nivå med den som presterer lavest, slik at det ikke blir forskjell? Hvor blir det da av arbeidsgleden og medbestemmelsen og muligheten til å påvirke egen arbeidsdag?
Jeg er for frihet og individualisme. Jeg er for at vi skal ta med oss personlighet inn i jobben. Jeg er for at vi skal kunne prege jobben vi er satt til å gjøre. Og derfor er jeg også for å belønne de som gjør en ekstra god jobb. Det skulle bare mangle om ikke de som har initiativ og pågangsmot, er flinke og står på, skulle få belønning for det.
Derfor har jeg ingen sympati med arbeidstakerorganisasjonene i kommunesektoren som er i mot lokale forhandlinger. Dette er tull. Skal man få folk til å yte må de ha frihet, og ansvar og initiativ bør belønnes.
|