|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Passiv
|
Sv: Streikerett?
Hvor står det ikke-analyserte kvantitative mål i det jeg skrev? Leker du dum eller hva er greia her? |
|
|
|
#242 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg meiner, verkeleg og instendig, at det å jobbe med menneske i sårbare perioder av livet (born, ungdom og eldre) ikkje skal vere ein konkurranseutsett jobbsituasjon. Der skal ein ha rammefaktorar som tillet ein å gjere sitt aller beste, innanfor ei trygg lønnsramme. Det er difor eg er tilhengar av offentlege velferdsordningar. |
|
|
|
|
|
#243 |
|
Passiv
|
Hvordan kan du mene at det er konkurranseutsetting av velferd? Jeg snakker om å trekke flere dyktige lærere inn i skolen ved å tilby bedre vilkår. Problemet i dag er ikke at vi er livredde for at de flinke lærerne vi har overalt skal forsvinne. Problemet i dag er at vi har for mange lærere som ikke burde slippes innenfor veggene i et klasserom. Dersom man øker muligheten for lønn så vil man selvsagt trekke til seg flere flinke folk. |
|
|
|
#244 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg får eigentleg ikkje lyst til å diskutere meir når du fell ned på dum-nivået, men okay. |
|
|
|
|
|
#245 |
|
Passiv
|
Sv: Streikerett?Jeg mener at barn i en så viktig sak som skole har krav på å få sine lærere fra de aller, aller flinkeste folkene. Og at siden disse kan velge hva de vil jobbe med og også velge eget lønnsnivå så betyr det at de fleste av disse ikke finner veien inn i skoleverket uten at de har mulighet for også der å tjene en lønn som ser ryddig ut. |
|
|
|
#246 |
|
Ustabil
|
Sv: Streikerett?For å blande meg inn i det med lik lønn over hele landet - det mener jeg er meningsløst og en utopi. Hvorfor i all verden skulle det være lik lønn over hele landet? Som Smilefjes er inne på - boligpriser og levekostnader er ikke like over hele landet. Skattesatsene er ikke en gang like over hele landet. I tillegg kommer ting som eiendomsskatt, kommunale avgifter, osv. SFO koster ikke det samme over hele landet. Strømprisen er ikke lik, heller ikke prisene på mat og drivstoff. |
|
|
|
|
|
#247 |
|
Passiv
|
Man kan ikke lage et opplegg for en gruppe barn eller unge før man vet hva man har å jobbe med. |
|
|
|
#248 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Når skuleleiing i stor grad allereie er redusert til å knipe på økonomien og implementere dokumasjon av kvantitative mål i skulen synest eg heller det er ei tryggheit at mange lærarar ikkje, ukritisk, vil vere med på den karusellen. |
|
|
|
|
|
#249 |
|
Ustabil
|
Jeg syns dette er et godt poeng. Og jeg mener at skal man beholde de dyktige lærerne, rekruttere nye dyktige lærere, og kanskje få enda flere lærere til å strekke seg for å bli dyktig, så må man premiere med lønn. Og det må være individuelt. Ikke sånn at alle får, enten de yter eller ikke. Hva er da hensikten med å strekke seg, være dyktig, stå på? |
|
|
|
|
|
#250 |
|
Passiv
|
For å få konkurransedyktige lønnsvilkår slik at man kan få inn nok flinke folk så er det selvsagt en forutsetning at man har penger til å lønne dem. |
|
|
|
#251 |
|
Ustabil
|
Og det er da jeg syns lærerne som ikke vil være med er kortsynte. Hva er best, hoppe av karusellen og la andre utvikle skolen, eller være med og kunne påvirke, selv om det også krever noe av en selv. |
|
|
|
|
|
#252 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Streikerett?Jeg er for at noe må gjøres i skolen, og synes faktisk Polyanna hadde noen gode ideer når det gjelder avlønning. Samtidig ser jeg også Alfa sitt poeng med hvor skummelt det er å gjøre arbeid i skolen til en konkurranse. Vi snakker tross alt ikke om å selge hus. |
|
|
|
|
|
#253 |
|
Ustabil
|
OK, nå blir du sikkert sur på meg igjen, men "trynetillegg" er lærerargument nr 1 både når det gjelder individuell avlønning og jobbintervju. Hvorfor? På seg selv kjenner man andre? Det er kanskje det du bruker overfor elevene dine? Hvorfor skulle du ellers gå ut i fra at det er "trynetillegg" det handler om hvis man belønner noen? Eller kanskje du er i mot karakterer i skolen også, det er jo sikkert bare trynetillegg det også? |
|
|
|
|
|
#254 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Streikerett?SF og en del andre her har veldig fine drømmer, men de er så langt fra virkeligheten at det nesten blir latterlig. Selvsagt hadde det vært kjekt hvis man kunne kartlegge alle i begynnelsen av skoleåret, få full oversikt over hva man hadde å stri med, og få utdelt det man hadde bruk for av ressurser. Hadde livet vært slik, så hadde rekrutteringen til læreryrket vært uproblematisk, uavhengig av lønn.
|
|
|
#255 |
|
Bare sær
Men dette er da ikke noe særproblem for lærere.
|
|
|
#256 |
|
Ustabil
|
Sv: Streikerett?gajamor: mener du at lærerne ikke greier å bedømme elevene sine heller? At du som lærer ikke greier å se hvilke elever som er dyktige, og hvilke som er mindre flinke? Hvilke som jobber, og hvilke som ikke gjør noen innsats? Hvilke som får mye støtte hjemmefra, og hvilke som ikke får det? |
|
|
|
|
|
#257 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Så du mener alle ingeniører i privat sektor er bedre enn de i statlig?
|
|
|
#258 |
|
Ustabil
|
Enig med allium, dette er ikke et lærerfenomen. |
|
|
|
|
|
#259 |
|
Travelt opptatt
|
Selvstendig næringsdrivende har høyere trygdeavgift, og kommer derfor over 50%.
Fordi rektor ser veldig lite av jobben vi gjør, mens lærere er sammen med elevene sine mange timer om dagen.
|
|
|
#260 |
|
Ustabil
|
Nei, det mente jeg ikke. Også i statlig og kommunal sektor er det mange godt lønnede og dyktige ingeniører. Men innenfor ingeniøryrkene har det vært tradisjon for lønnsforskjeller, og dette er akseptert. Så også staten og kommunene belønner de dyktige for å rekruttere og beholde. Men fordi man har privat sektor langt over et sted lønnsmessig, så er dette noe å konkurrere med og strekke seg etter, og en dyktig ingeniør som ikke blir godt nok lønnet i staten vil med stor sannsynlighet bytte jobb. Ikke nødvendigvis til privat sektor, det kan være annen statlig virksomhet, eller i en kommune. |
|
|
|
![]() |
|
|