Sv: Streikerett?
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
Eg får eigentleg ikkje lyst til å diskutere meir når du fell ned på dum-nivået, men okay.
Fordi ein analysesituasjon av alle klasser og lærarar med alle variablar som påverkar både utgangspunkt, klassemiljø, sosial- og spesialpedagogiske problemstillingar, utvikling o.l. er ugjennomførbart. Difor vil tolkinga og analysene av startresultat og sluttresultat av tid- og økonomiske omsyn bli reduserte til kvantitative mål. Korleis måler ein om læraraen har jobba med den generelle delen av læreplanen?
Og på kva måte meiner du, forresten, at alle fag- og klasser vert kartlagde på starten av året?
Man kan ikke lage et opplegg for en gruppe barn eller unge før man vet hva man har å jobbe med.
Om du får en førsteklasse der ingen snakker et ord norsk så må du faktisk lære dem norsk. Du kan ikke kjøre opplegget fra i fjor hvor alle kunne norsk ved skolestart.
På samme måte hvis du har ni dyslektikere i klassen, der du i fjor hadde én.
Osv.
Vi er enige om at en klasse ikke er lik fra år til år, ja?
For at man da skal kunne gjøre en jobb for klassen sin så må man da finne ut hva ståa er for akkurat denne klassen. Når man har gjort det kan man bestemme seg for hva denne klassen kan klare. Hva er et sannsynlig mål? Kommer vi gjennom på blå linje med hele klassen i år, eller bare med to av elevene - for eksempel.
Når man har gjort denne vurderingen så har man jo faktisk staket ut en kurs som fører frem til et mål på slutten av perioden.
På slutten av perioden ser man da bakover og vurderer. Nådde vi målet? Hvorfor ikke? Kom vi enda lenger? Hva gikk bra? Hva gikk galt? Fikk jeg ekstra ressurser der jeg trengte? Kunne jeg bedt om ekstra ressurser? Har jeg rapportert underveis med antatt konsekvens dersom jeg ikke får disse? Hvordan kan min arbeidsgiver fange opp at det går ad undas med målet for klassen min om jeg ikke rapporterer?
Så kan man da vurdere om innsatsen er grei eller ikke. Og noen ganger at den er mye mer enn grei - den er strålende.
Om man ikke eier evnen til å reflektere over eget arbeid så eier man kun en begrenset evne til å bli flinkere også. Jeg håper de fleste lærere ikke faller i den gropen.
|