Sv: Streikerett?
Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.
Funksjonstillegg er jeg helt for, altså.
Det jeg ikke liker, er at man får personlige tillegg som kompensasjon for tidsbegrensede tilleggsoppgaver, hvor tillegget består som en del av grunnlønna selv om man ikke lenger utfører tilleggsfunksjonen. Det mener jeg bremser lønnsutviklingen hos f.eks småbarnsforeldre og syke.
Jeg har fått personlig tillegg mens jeg var småbarnsforelder, (da jeg jobbet i u.skolen) men jeg mistet det selvfølgelig da jeg kom over i vg.skole. Fikk et nytt et for noen år siden, riktig nok. Jeg ser ikke noe som helst galt i at folk som yter en ekstra innsats (for det er stor forskjell på hvor mye den enkelte lærer gidder, og man trenger slett ikke alltid være småbarnsforelder eller syk for å ikke orke å løfte enn finger for mer enn det man minimun må gjøre.) får et personlig tillegg. Arbeidskapasiteten er forskjellig, og det blir litt feil hvis to som legger veldig forskjellig innsats ned i jobben sin skal ha akkurat samme lønn. Man er ikke småbarnsforelder eller syk hele livet, så alle har i teorien muligheten for å jobbe for slike tillegg.
|