Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvit saus fra pose?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-07, 16:18   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Sant nok, derfor tror jeg folk flest har godt av en liten wake-up call. De fleste sier nemlig at de bruker poser fordi det tar kortere tid og er mer lettvint. De færreste vet hvor mye tid det tar å lage det fra bunn av.

Jeg kan ikke se at det skader noen å fortelle at det gjerne tar akkurat like kort/lang tid å lage maten fra bunnen av.

Svigermoren min er glad i disse TORO gryterettene, spesielt en med spaghetti i. Disse tar 20 minutter å lage, står det på pakningen. Etter å ha tenkt over hvor lang tid det tar å åpne en boks med tomater, en med bønner, litt mais og litt krydder, steke kjøttdeigen (det må man jo likevel) og ha pasta oppi så bruker hun ikke TORO mer. Men hun visste altså ikke bedre. De allerfleste tror jo gjerne at hjemmelaget er bedre, men tror det er så mye pes.

Hvis noen lager TORO fordi de synes smaken er så utrolig mye bedre enn alt annet, så er det jo en grei begrunnelse.

Men for å være alvorlig (noe jeg ikke helt var i sted, nei) så er det ikke BARE et spørsmål om tid. Det er også en "terskel" å komme over før man kan lage gryteretter, sauser, lasagne osv fra bunnen. Og terskelen er nært knyttet til råvareutvalget man har i skapet.

Hvis man skal lage f.eks. kjøttkaker fra bunnen av, så er det greit å ha krydder, f.eks. muskat (syns jeg er godt). Hvis man lager mat med muskat i jevnlig, så er det ikke noe problem å ha muskat i skapet. Men den dagen du står der og skal lage kjøttkaker og innser at du ikke har halvparten av ingrediensene, da er det en terskel. Enten kan du gå ut og kjøpe en mengde råvarer som du ikke kommer til å bruke igjen før de har gått ut på dato, eller så kan du kjøpe ferdige kjøttkaker.

Samme gjelder både sauser og gryteretter. Uten krydder, eller uten den boksen med hermetiske tomater, så blir det ikke noe godt. Men bruker man pose holder det å kjøpe posen, kjøttdeig, og vips så har man et måltid som smaker godt (for de fleste).

Så for de av oss som ikke lager så veldig mye mat fra bunnen, så mangler det ganske mye i kjøkkenskapene til å lage en god gryterett bare basert på kjøttdeig. Og det samme gjelder det å lage sauser. Et lite dryss av ditt og en klype av datt er helt greit når skapet er fullt av ingredienser.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 21:26   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvis man skal lage f.eks. kjøttkaker fra bunnen av, så er det greit å ha krydder, f.eks. muskat (syns jeg er godt). Hvis man lager mat med muskat i jevnlig, så er det ikke noe problem å ha muskat i skapet. Men den dagen du står der og skal lage kjøttkaker og innser at du ikke har halvparten av ingrediensene, da er det en terskel. Enten kan du gå ut og kjøpe en mengde råvarer som du ikke kommer til å bruke igjen før de har gått ut på dato, eller så kan du kjøpe ferdige kjøttkaker.

Pleier folk flest å kjøpe ferdige kjøttkaker?

Jeg innrømmer forresten at jeg blir småsjokkert av at man kjøper ferdig (?) lasagne og at det å lage den selv liksom er noe flott (for enkelte).

Jeg trodde jeg var en av dem som brukte mye pose- og ferdigmat, men innser nå at jeg faktisk lager mye mat fra bunnen av uten å tenke over at det er det jeg gjør (jeg har alltid trodd at når noen sier de lager lasagne fra bunnen av så lager de platene selv )

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 21:31   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg trodde jeg var en av dem som brukte mye pose- og ferdigmat, men innser nå at jeg faktisk lager mye mat fra bunnen av uten å tenke over at det er det jeg gjør (jeg har alltid trodd at når noen sier de lager lasagne fra bunnen av så lager de platene selv )

Det er folk som gjør det, ja. Jeg hadde en festlig diskusjon med noen som (i likhet med meg) laget nesten all mat fra bunnen. Etterhvert som samtalen gikk så skjønnte jeg at hun faktisk laget all pasta selv, brød og baguetter bakte hun selv, osv. Hun kunne ikke skjønne at jeg mente at en pastarett tok så lite tid å lage. Da følte jeg meg som en ferdigmatqueen.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 21:55   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg innrømmer forresten at jeg blir småsjokkert av at man kjøper ferdig (?) lasagne og at det å lage den selv liksom er noe flott (for enkelte).

Jada, ferdige kjøttkaker, kyllingboller, karbonader har vi i fryseren.
Jeg trodde også at det å lage fra bunnen av var f.eks å lage platene til lasagne selv og det å lage pastaen selv. Jeg føler liksom ikke at jeg har lagd så veldig fra bunn av når jeg steker kjøttdeig og grønnsaker, har litt egenkomponert blanding av sweet chilisaus eller mangochutney pluss krydder oppi og kokt pasta.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 22:58   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

DET er det i hvert fall ikke tvil om er lettere enn å lage dem selv.

Jeg syns ferdigkjøpte er veldig kjedelige på smak, men ellers er det vel ikke noe galt med det? Svigermor kjøper noen knallgode fra slakteren. De smaker bedre enn mammas hjemmelagede.

Gammel 08-02-07, 09:40   #6
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror veldig mange kjøper ferdige kjøttkaker, karbonader, kjøttboller, fiskekaker, osv. ja. Vi gjør litt begge deler når det gjelder kjøttkaker og karbonader. Men poenget er at nesten UANSETT hva du skal lage så må du ha x antall små ingredienser, og det betyr "skapet fullt".

Nå tok jeg egentlig bare kjøttkaker som et eksempel, for det var det første som falt meg inn. Men jeg må jo si at når jeg er ute og handler (og jeg er altså en av dem som liker å bruke god tid og se meg godt rundt i butikken) så ser jeg både at det FINNES ferdigprodukter, og at folk KJØPER dem. Ta for eksempel surkål, gryteretter, lasagne, fiskeboller, osv. Jeg TROR ikke det er mange som står og lager fiskeboller og surkål fra bunnen av.

Nå kommer sikkert mange til å bli sjokkerte igjen, da, men vi bruker ofte pizzafyll fra pose også. Eller noen ganger på glass.

Gammel 08-02-07, 11:25   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men for å være alvorlig (noe jeg ikke helt var i sted, nei) så er det ikke BARE et spørsmål om tid. Det er også en "terskel" å komme over før man kan lage gryteretter, sauser, lasagne osv fra bunnen. Og terskelen er nært knyttet til råvareutvalget man har i skapet.

Men hvit saus?
Det er jo snakk om hvetemel, margarin og melk! Har ikke folk det?

Gammel 08-02-07, 11:52   #8
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men hvit saus?

Det kan jo ikke jeg vite, selvsagt, men jeg mener fortsatt at det for mange er en terskel å lage ting de ikke har lagd før. Det kan gå på ingredienser, eller det kan gå på at man ikke har gjort det før. Jeg er ikke sikker på at alle alltid har hvetemel, margarin og melk i huset. (Og for at min fiskebollesaus skal bli god må jeg også ha fiskekraft, buljong og karri - og nei, jeg tror ikke at alle har det i skapet sitt alltid).

Gammel 08-02-07, 11:55   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lagd en del pasta selv. Det var før vi fikk barn, for å si det sånn. (Herregud, så vanvittig god tid vi hadde!)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 11:57   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har lagd en del pasta selv. Det var før vi fikk barn, for å si det sånn. (Herregud, så vanvittig god tid vi hadde!)

Jeg også. Men må innrømme at jeg ikke greide å kjenne at den var så veldig mye bedre enn kjøpt pasta, så jeg syntes ikke det var verdt strevet.

Gammel 08-02-07, 13:53   #11
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvit saus?

Margarin?

Gammel 08-02-07, 14:04   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Margarin?

... eller smør. Heller ikke en uvanlig ingrediens ide norske hjem skulle jeg tru.

Gammel 08-02-07, 14:23   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... eller smør. Heller ikke en uvanlig ingrediens ide norske hjem skulle jeg tru.

Desverre er det mer vanlig med bearbeidet ekkel margarin enn naturlig meierismør, men folk begynner heldigivs å få opp øynene.

Gammel 08-02-07, 14:28   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Desverre er det mer vanlig med bearbeidet ekkel margarin enn naturlig meierismør, men folk begynner heldigivs å få opp øynene.

Det var virkelig ikke poenget Det var bare en liten kommentar til det som ble sagt om at mange velger å bruke pose fordi de ikke kommer på å skaffe seg ingrediensene som trengs. Ingrediensene er mel, melk og margarin/smør. Om det er smør eller margarin er vel ikke så relevant akkurat i denne sammenhengen. Uansett hva man bruker har som regel folk minst en av delene.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:47.