Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvit saus fra pose?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-07, 15:18   #9
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Sant nok, derfor tror jeg folk flest har godt av en liten wake-up call. De fleste sier nemlig at de bruker poser fordi det tar kortere tid og er mer lettvint. De færreste vet hvor mye tid det tar å lage det fra bunn av.

Jeg kan ikke se at det skader noen å fortelle at det gjerne tar akkurat like kort/lang tid å lage maten fra bunnen av.

Svigermoren min er glad i disse TORO gryterettene, spesielt en med spaghetti i. Disse tar 20 minutter å lage, står det på pakningen. Etter å ha tenkt over hvor lang tid det tar å åpne en boks med tomater, en med bønner, litt mais og litt krydder, steke kjøttdeigen (det må man jo likevel) og ha pasta oppi så bruker hun ikke TORO mer. Men hun visste altså ikke bedre. De allerfleste tror jo gjerne at hjemmelaget er bedre, men tror det er så mye pes.

Hvis noen lager TORO fordi de synes smaken er så utrolig mye bedre enn alt annet, så er det jo en grei begrunnelse.

Men for å være alvorlig (noe jeg ikke helt var i sted, nei) så er det ikke BARE et spørsmål om tid. Det er også en "terskel" å komme over før man kan lage gryteretter, sauser, lasagne osv fra bunnen. Og terskelen er nært knyttet til råvareutvalget man har i skapet.

Hvis man skal lage f.eks. kjøttkaker fra bunnen av, så er det greit å ha krydder, f.eks. muskat (syns jeg er godt). Hvis man lager mat med muskat i jevnlig, så er det ikke noe problem å ha muskat i skapet. Men den dagen du står der og skal lage kjøttkaker og innser at du ikke har halvparten av ingrediensene, da er det en terskel. Enten kan du gå ut og kjøpe en mengde råvarer som du ikke kommer til å bruke igjen før de har gått ut på dato, eller så kan du kjøpe ferdige kjøttkaker.

Samme gjelder både sauser og gryteretter. Uten krydder, eller uten den boksen med hermetiske tomater, så blir det ikke noe godt. Men bruker man pose holder det å kjøpe posen, kjøttdeig, og vips så har man et måltid som smaker godt (for de fleste).

Så for de av oss som ikke lager så veldig mye mat fra bunnen, så mangler det ganske mye i kjøkkenskapene til å lage en god gryterett bare basert på kjøttdeig. Og det samme gjelder det å lage sauser. Et lite dryss av ditt og en klype av datt er helt greit når skapet er fullt av ingredienser.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.