Sv: Snille barn? Slemme barn?
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jammen hvis gode resultater (rolige, "enkle" barn som hører på de voksne) betyr at man må gjøre noe riktig og at man er en god forelder, hva sier det da om oss som ikke oppnår resultatene vi prøver på? Betyr det at jeg gjør en god jobb med storesøster ("enklere" unge skal man lete lenge etter), og en dårlig eller mangelfull jobb med mellomsøster?
Jeg sier ikke at man ikke skal få cred for den jobben man gjør, jeg er bare uenig i at det nødvendigvis lar seg vise gjennom barnets oppførsel.
Asolutt. Og det fungerer both ways. Noen har en lengre vei å gå enn andre. Det jeg irriteres over er at dårlig oppførsel nesten alltid forklares med mangelfull foreldring, og god med flaks. Når det åpenbart er en blanding. Foreldre med barn som oppfører seg "dårlig" skal ikke automatisk anses som slappe foreldre som har feilet, og foreldre med barn som oppfører seg "bra" skal ikke automatisk anses som foreldre med masse flaks. Man må se på den individuelle familien, og gjøre seg opp en mening utfra det enkelte tilfellet man har foran seg.