Sv: Skilte foreldre: Hvis barnet var sykt i jula, skal den forelderen få tilgodelapp?
Jeg synes dere alle svarer godt i forhold til det generelle spørsmålet jeg lurte på; om det var en selvfølge at man holder på rotasjonene og planene så godt som mulig selv om noe kommer i veien.
Slik jeg leser det synes noen at ja, man holder rotasjonen fordi det medfører så mye potensielle følgediskusjoner, usikkerhet og forhandlinger hvis man skal diskutere seg frem til en felles forståelse av hva som er rettferdig hvis, dersomatte og sånn. Andre mener at det kommer litt an på, og at foreldrene bør forsøke å komme frem til en felles forståelse av hva som er best for barnet. Sånn sett er det vel også et spørsmål om samarbeidsklimaet mellom foreldrene, siden det i noen tilfeller vil skape atskillig lavere konfliktnivå om man rett og slett er firkantet på rotasjonen - noe som dermed til syvende og sist kommer de barna det gjelder til gode.
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Er ikke helt sikker på at jeg har skjønt spørsmålet. Men om det var sånn at barnet skulle feire annethvert år men at det ble sånn
F feiret med far
M feiret med mor
F feiret med far
F skulle feiret med mor, men var syk
F (om man ikke endrer rotasjon)
M
osv
Og at det da hadde vært tre juler uten å feire med den ene forelderen? Gitt at barnet liker å feire med begge foreldre og alt er greit sånn sett, så er jo tre juler ganske mye da. Jeg synes at under de forutsetningene at man starter rotasjon fra scratch.
Om barnet bare var forkjølet og derfor ikke kunne møte opp i et familieselskap sånn 2. juledag eller noe slikt, så er det bare å gi blanke i det.
I dette mer konkrete tilfellet er saken at julene har vært slik:
F, M og barn har feiret sammen, enten hos M eller hos Ms familie. Ifjor var første gang barnet skulle være borte fra M på julekvelden, formiddagen skulle tilbringes alle 3 hos M. Barnet var syk på en måte som gjorde at han faktisk ikke klarte å reise i selskapet med F på ettermiddagen. F kunne velge å fortsette å bli med barnet eller å reise i familieselskapet, og valgte det siste. Dette ble derfor ganske trist for alle, barnet som hadde det pyton, savnet faren og fikk en litt amputert jul, mor som skulle vært noen timer med sin familie og hadde gledet seg til det og forsåvidt far som fikk dilemmaet ift sin familie.
I disse skilsmissetider er det også slik at Fs familie er helt uten barn på julekvelden annehver jul, dvs denne julenn er uten andre barn der. Rotasjonen var lagt opp slik at barna skal få være sammen alle, også fordi noen av disse barna kommer langveisfra og sees sjelden. Så i vårt spesielle tilfelle kommer jeg nok til å holde på rotasjonen som er bestemt, og med en åpen invitasjon til F om å tilbringe julen med barnet sitt, men hos min familie. I vårt tilfelle tror jeg også det er et gode for alle å ikke åpne altfor mye for uendelige diskusjoner og uforutsigbarhet. Som Maverick sier, noen ganger trengs det likevel slack og det kan være vanskelig å bli enige om når. I dette tilfellet mener nok jeg nei, her er det ikke grunn for slack. Det var interessant å se hva dere tenkte, både generelt og spesielt!
|