Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hunder i barnehagegarderoben
Greit å ta med hunden inn 11 4,91%
Ikke greit å ta med hunden inn 213 95,09%
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-07, 10:37   #101
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Herregud for noen ustabile hunder dere må være vant til, eller så har dere bare ikke peiling. Fordi det er mye som skjer i en garderobe, så frykter dere at noe tragisk skal skje? Herlighet, så dumt.

Sist redigert av Skremmern : 16-04-08 kl 09:33.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 10:40   #102
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville ikke ha tatt med hunden i barnehagen, og det hadde jeg også forventet av de andre foreldrene. Både med hensyn til allergi, for dyret selv og av normal folkeskikk. I vår barnehage er det skiltet med forbud mot hund. "I nøden" ville jeg ha bundet den der jeg kunne se den mens jeg hentet barnet, langt unna porten.

Vår hund, Vips, har fått navnet sitt med rette. Hun er vilter og yr, hoppende glad og leken. Dersom vi går tur og barn vil hilse på henne, holder jeg henne tett inntil meg og setter meg ned ved siden av henne for å ha full kontroll. Dyret skal føle seg trygg og barna skal være trygge.

Dersom vi hadde fått samme forespørsel som Angelique når Vips var valp, kan det godt hende at jeg hadde tatt henne med. Så lenge jeg var der og følte jeg hadde kontrollen, ville jeg sett på det som positiv sosialisering for både hund og barn. Ut i fra hvordan jeg kjenner Vips ville hun taklet det helt fint (som bitteliten valp, ikke som den voksne hoppende pelsklumpen hun er nå).

Herlige Max

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 10:41   #103
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

En hund har selvfølgelig ingen verdens ting å gjøre inne i barnehagegarderoben. Ei heller inne på barnehagens område.
Jeg tok ofte med med hunden vår opp til barnehagen - en grei måte å kombinere lufting og henting - men passet godt på at hun var bundet utenfor - såpass langt utenfor at de som ikke liker/tåler hunder kunne passere uten problemer.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 10:47   #104
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Herregud for noen ustabile hunder dere må være vant til, eller så har det bare ikke peiling. Fordi det er mye som skjer i en garderobe, så frykter dere at noe tragisk skal skje? Herlighet, så dumt.

Frykt og fobier kan være irrasjonelt. Jeg er veldig redd store hunder som ser "skumle" ut. Som Angelique sier, man står der og utskiller adrenalin som jeg har lært at hunder reagerer på. Hvis jeg hadde fått en stor rottweiler opp i fjeset i den trange garderoben vet jeg faktisk ikke hvordan jeg hadde reagert. Kanskje jeg hadde vært helt rolig, men en irrasjonell og ugunstig reaksjon kunne også kommet. F.eks snublet og stupt ut døren i vill panikk. Jeg kan bare forestille meg hvordan barn som er redde ville ha reagert. Det er ikke riktig å tvinge et redd barn oppi en hilsesituasjon med en stor hund i en trang, folksom garderobe helt uventet og ikke forberedt. Slik kurerer man ikke fobi.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 10:54   #105
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Frykt og fobier kan være irrasjonelt. Jeg er veldig redd store hunder som ser "skumle" ut. Som Angelique sier, man står der og utskiller adrenalin som jeg har lært at hunder reagerer på. Hvis jeg hadde fått en stor rottweiler opp i fjeset i den trange garderoben vet jeg faktisk ikke hvordan jeg hadde reagert. Kanskje jeg hadde vært helt rolig, men en irrasjonell og ugunstig reaksjon kunne også kommet. F.eks snublet og stupt ut døren i vill panikk. Jeg kan bare forestille meg hvordan barn som er redde ville ha reagert. Det er ikke riktig å tvinge et redd barn oppi en hilsesituasjon med en stor hund i en trang, folksom garderobe helt uventet og ikke forberedt. Slik kurerer man ikke fobi.

Jeg sier ikke (og undervurderer ikke) frykter og fobier, men denne frykten sitter hos en selv, det er dermed ikke sagt at alle hunder er farlige og ustabile.

Gammel 27-02-07, 11:06   #106
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Herregud for noen ustabile hunder dere må være vant til, eller så har det bare ikke peiling. Fordi det er mye som skjer i en garderobe, så frykter dere at noe tragisk skal skje? Herlighet, så dumt.

Tror ikke du har hund...... Jeg har hatt hunder i 17år, og de har til dags dato ikke bitt noen! MEN det er klart man skal passe ekstra på når barn er tilstede. ENHVER hund i en presset situasjon kan bite F.eks hvis barn drar dem i halen, går etter dem selv om de går vekk, tar maten fra dem etc,etc. Den eneste måten en hund kan gi beskjed på er da, ved hjelp av knurring eller biting.

Og for barn som ikke er vant til hund, så vet de desverre ikke alltid hvordan de skal opptre ovenfor en hund.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 11:13   #107
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Tror ikke du har hund...... Jeg har hatt hunder i 17år, og de har til dags dato ikke bitt noen! MEN det er klart man skal passe ekstra på når barn er tilstede. ENHVER hund i en presset situasjon kan bite F.eks hvis barn drar dem i halen, går etter dem selv om de går vekk, tar maten fra dem etc,etc. Den eneste måten en hund kan gi beskjed på er da, ved hjelp av knurring eller biting.

Jeg tror ikke du har elefant.

Er du som hundeeier helt ute av stand til å holde kustus på hunden din? Det er ikke noe problem å holde slemme barn unna hunden. Synes synd på deg som må leve i en sånn uvisshet, og som ikke klarer å stole på hunden din.

Familiehunder er vant til barn, de er vant til mennesker, støy fra trafikk, ting, kjøkkenredskaper, TV, besøk osv. Hvis barna (eller hyenene?) du nevner er så pågående og ukontrollerbare så ville jeg ha blandet meg inn, selv om jeg bare var vitne til hendelsen. Ikke fordi jeg var redd for barnas ve og vel, men fordi barna bør få høre litt om hvordan et dyr skal behandles.

Gammel 27-02-07, 11:15   #108
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sier ikke (og undervurderer ikke) frykter og fobier, men denne frykten sitter hos en selv, det er dermed ikke sagt at alle hunder er farlige og ustabile.

Neida, det er vel heller ikke poenget til noen her? Men frykten for at en hund er farlig og ustabil er høyst reell hos mange, og en trang, folksom barnehagegarderobe er ikke et naturlig møtested for hunder og folk som er fremmede for hverandre. Ei heller en bundet hund rett oppi inngangen.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 27-02-07, 11:18   #109
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Neida, det er vel heller ikke poenget til noen her? Men frykten for at en hund er farlig og ustabil er høyst reell hos mange, og en trang, folksom barnehagegarderobe er ikke et naturlig møtested for hunder og folk som er fremmede for hverandre. Ei heller en bundet hund rett oppi inngangen.

Mitt inntrykk er ikke slik du beskriver. Enkelte har nevnt allergier og fobier, men andre nevner den pressede situasjonen, at hunden kan "gjøre noe tragisk".

Gammel 27-02-07, 11:22   #110
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Mitt inntrykk er ikke slik du beskriver. Enkelte har nevnt allergier og fobier, men andre nevner den pressede situasjonen, at hunden kan "gjøre noe tragisk".

Ja, men det kan jo alle hunder i en presset situasjon. De opplever jo situasjoner litt annerledes enn oss mennesker. Vi har en golden som nabo, veldig snill og veldig vant til barn. Men eierne stoler ikke 100% på den uansett, og har gitt beskjed om hva vi bør være forsiktige med. F.eks dra i halen, ta vekk beinet osv...Noe som mine barn fint kan finne på å gjøre i et uoppmerksomt øyeblikk. I en garderobe med masse foreldre og barn ser jeg for meg at det kan bli litt kaotisk, og i tillegg med noen stressede og redde barn og/eller voksne som ikke klarer å oppføre seg naturlig rundt en hund, så kan det bli en presset eller uforusett situasjon. Man tar f.eks ikke en 50 kg hund på fanget og har full kontroll.
Jeg er i utgangspunktet enig i at hunder generelt ikke er farlige, og at hundeeiere bør ha kontroll. Men visse situasjoner som i en barnehage kan man fint unngå, man MÅ ikke ha med en hund inn i garderoben.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 27-02-07, 11:33   #111
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det er ok å ha med hunder i barnehagegarderoben. Har ingenting der å gjøre.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 11:47   #112
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ikke du har elefant.

Er du som hundeeier helt ute av stand til å holde kustus på hunden din? Det er ikke noe problem å holde slemme barn unna hunden. Synes synd på deg som må leve i en sånn uvisshet, og som ikke klarer å stole på hunden din.

Familiehunder er vant til barn, de er vant til mennesker, støy fra trafikk, ting, kjøkkenredskaper, TV, besøk osv. Hvis barna (eller hyenene?) du nevner er så pågående og ukontrollerbare så ville jeg ha blandet meg inn, selv om jeg bare var vitne til hendelsen. Ikke fordi jeg var redd for barnas ve og vel, men fordi barna bør få høre litt om hvordan et dyr skal behandles.

Må le også Skremmern, for jeg skjønner at dette med hund, det vet du lite om. Det er helt ok, men i det minste innrøm det da

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 12:23   #113
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke hunder har noe som helst i en barnehagegarderobe å gjøre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 12:24   #114
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Hund har ingenting i barnehagegarderoben å gjøre. Uansett hvor lydig og snill den er. Garderoben skal være en trygg plass og det blir den ikke for de barna som er redd for hunder.
Skal mann diskutere om det er ok å dra på besøk til noen med hund eller invitere hund på besøk i barnehagen så blir jo dette en helt annen diskusjon.
Når det blir snakk om førerhund og allergi blant barn så kommer jotilrettelegging inn i bildet(noe som barnehagepersonell må ta hensyn til ved opptak).

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 12:27   #115
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Hunder har ingenting i en barnehagegarderobe å gjøre - det er dine barn Polyanna et veldig godt eksempel på. De blir redde når de ser hunden, og det skal de få slippe å bli i barnehagen sin. De skal få kjenne seg trygge på at i barnehagen er det godt å være, ingenting skummelt. Og hunder er skummelt for disse barna, uansett hvor mye Skremmern prøver å snakke hundens sak.

Gammel 27-02-07, 12:28   #116
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Hund har ingenting i barnehagegarderoben å gjøre. Uansett hvor lydig og snill den er. Garderoben skal være en trygg plass og det blir den ikke for de barna som er redd for hunder.

Hehe, du skriver fortere enn meg, men vi hadde samme tanke om saken tydeligvis.

Gammel 27-02-07, 12:36   #117
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Må le også Skremmern, for jeg skjønner at dette med hund, det vet du lite om. Det er helt ok, men i det minste innrøm det da

Jeg har null peiling på hunder, men såpass har jeg da fått med meg at enhver hund potensielt kan gjøre noe farlig i en situasjon hvor den føler seg presset. Og derfor skal man f.eks. helst ikke ta kontakt med hunder uten eierens tillatelse/oppmerksomhet.

Jeg tenker også på hvordan min eldste datter ville ha reagert på en hund i garderoben da hun var i alderen 1-3 år. Hun var panisk redd dyr. Hun ble helt hysterisk.

Sist redigert av ElinM : 27-02-07 kl 12:52.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 12:46   #118
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg tror problemstillingen med førerhunder i barnehage er rimelig hypotetisk.

Fordi det ikke finnes blinde foreldre med barn i barnehage? I vår barnehage var det en førerhund på opplæring og til og med den ble plassert utenfor.

Hunder har ingenting i en garderobe i en barnehage å gjøre. Mange barn er redde for hunder, og barnehagen skal være et trygt sted. Det er dessuten mange som er allergiske. Det er utrolig mange hundeeiere uten sosiale antenner! Naboen her slipper så mye ut på båndet (når de gidder å bruke det) at han rekker å overfalle ungene, og de blir nedsiklet. Det setter de veldig liten pris på. Toern er dessuten engstelig med hunder i nærheten fordi hun ble bitt i ansiktet som liten. Av en hund som hadde en eier uten sosiale antenner.

Gammel 27-02-07, 12:49   #119
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 27-02-07, 12:56   #120
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hunder har ingenting i en barhegagegarderobe å gjøre, samme hvor snill, liten eller grei den er. Noen er allergiske, andre er redde, og dette er ikke stedet hverken å utfordre allergier eller redsel.

Dette høres ut som en grei ting å ta opp på foreldremøte. Hundedamen er øyensynlig helt merkelig, og ettersom hun ikke greier å ta i mot en grei tilbakemelding på storslegga frem. Dessverre.

Jeg passet en hund en måned i fjor, og bant den utenfor bhg mens jeg var inne og hentet.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:29.