Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hunder i barnehagegarderoben
Greit å ta med hunden inn 11 4,91%
Ikke greit å ta med hunden inn 213 95,09%
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-07, 11:18   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Neida, det er vel heller ikke poenget til noen her? Men frykten for at en hund er farlig og ustabil er høyst reell hos mange, og en trang, folksom barnehagegarderobe er ikke et naturlig møtested for hunder og folk som er fremmede for hverandre. Ei heller en bundet hund rett oppi inngangen.

Mitt inntrykk er ikke slik du beskriver. Enkelte har nevnt allergier og fobier, men andre nevner den pressede situasjonen, at hunden kan "gjøre noe tragisk".

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 11:22   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Mitt inntrykk er ikke slik du beskriver. Enkelte har nevnt allergier og fobier, men andre nevner den pressede situasjonen, at hunden kan "gjøre noe tragisk".

Ja, men det kan jo alle hunder i en presset situasjon. De opplever jo situasjoner litt annerledes enn oss mennesker. Vi har en golden som nabo, veldig snill og veldig vant til barn. Men eierne stoler ikke 100% på den uansett, og har gitt beskjed om hva vi bør være forsiktige med. F.eks dra i halen, ta vekk beinet osv...Noe som mine barn fint kan finne på å gjøre i et uoppmerksomt øyeblikk. I en garderobe med masse foreldre og barn ser jeg for meg at det kan bli litt kaotisk, og i tillegg med noen stressede og redde barn og/eller voksne som ikke klarer å oppføre seg naturlig rundt en hund, så kan det bli en presset eller uforusett situasjon. Man tar f.eks ikke en 50 kg hund på fanget og har full kontroll.
Jeg er i utgangspunktet enig i at hunder generelt ikke er farlige, og at hundeeiere bør ha kontroll. Men visse situasjoner som i en barnehage kan man fint unngå, man MÅ ikke ha med en hund inn i garderoben.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 11:33   #3
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det er ok å ha med hunder i barnehagegarderoben. Har ingenting der å gjøre.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 13:14   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Skremmern. Jeg synes det er å krisemaksimere at alle hunder kan bite i pressituasjoner. Jeg er helt enig i at man aldri kan stole 100% på en hund, men det kan man jo ikke med noe her i livet. Man kan ikke stole 100% på bremsene i bilene, fordi bremsene i enkelte biler har røket. Jeg kan ikke stole 100% på at mannen min ikke kommer til å være utro. Jeg kan ikke stole 100% på at ting jeg forteller til venner og ber om behandles fortrolig faktisk blir det etc. Man kan ikke stole 100% på en hund, men man kan godt stole 90% på den. (Og nei, dette betyr ikke at man skal la bikkjene løpe løst eller presse de på andre folk som ikke kan fordra hunder eller er redde.)

Man må selvfølgelig ta de forholdsreglene man kan, men jeg synes man skal unnlate å bli hysterisk. farlig er ikke hunder. ... Og jeg er vant til hunder.

Gammel 27-02-07, 13:20   #5
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er enig med Skremmern. Jeg synes det er å krisemaksimere at alle hunder kan bite i pressituasjoner. Jeg er helt enig i at man aldri kan stole 100% på en hund, men det kan man jo ikke med noe her i livet. Man kan ikke stole 100% på bremsene i bilene, fordi bremsene i enkelte biler har røket. Jeg kan ikke stole 100% på at mannen min ikke kommer til å være utro. Jeg kan ikke stole 100% på at ting jeg forteller til venner og ber om behandles fortrolig faktisk blir det etc. Man kan ikke stole 100% på en hund, men man kan godt stole 90% på den. (Og nei, dette betyr ikke at man skal la bikkjene løpe løst eller presse de på andre folk som ikke kan fordra hunder eller er redde.)

Man må selvfølgelig ta de forholdsreglene man kan, men jeg synes man skal unnlate å bli hysterisk. farlig er ikke hunder. ... Og jeg er vant til hunder.

Jeg er også vant til hunder, men jeg kan ikke se at noen av dine sammenlikninger har noen som helst relevans. Det har ingenting med hysteri å gjøre.

Gammel 27-02-07, 13:29   #6
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er også vant til hunder, men jeg kan ikke se at noen av dine sammenlikninger har noen som helst relevans. Det har ingenting med hysteri å gjøre.

Relevansen ligger i å risikovurdere. Man kan ikke bare si at siden man ikke kan være 100% sikker på at hunden ikke kan komme til å bite i en stresset situasjon, kan man aldri ha den sammen med barn.

Man kan gjøre ting for å minimere risikoen. (Alltid ha hunden i bånd, trene den i trygge omgivelser, aldri la den være alene med barn osv), men 100% sikkerhet er en utopi - både når det gjelder hunder, bilkjøring og menn. (Det var det som var relevansen, ingenting i livet er 100% sikkert)

NB! Jeg diskuterer nå generelt og ikke dette spesifikke tilfelle. Jeg tenker på de argumentene som går på at man aldri kan stole 100% på en hund.

Gammel 27-02-07, 14:28   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Relevansen ligger i å risikovurdere. Man kan ikke bare si at siden man ikke kan være 100% sikker på at hunden ikke kan komme til å bite i en stresset situasjon, kan man aldri ha den sammen med barn.

Er det noen som har sagt det her, da? Jeg trodde vi snakket om det å ta dem med i barnehager.

Gammel 27-02-07, 20:19   #8
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er det noen som har sagt det her, da? Jeg trodde vi snakket om det å ta dem med i barnehager.

Jeg mener fremdeles at dette med at hunden kan bli så stresset at den biter er mulig men ikke sannsynlig. De fleste hunder biter ikke. Dette med hunder og biting er som med voldtekt. De færreste blir utsatt for det, men alle er redd for det. Og selvfølgelig gjør det ikke saken noe bedre for de som faktisk blir bitt.

Jeg tror faktisk at slike utsagn om at man aldri kan stole 100% på en hund kan oppleves som skremmende for folk som er redd hunder. De aller, aller fleste hunder er snille, rolige hunder som ikke biter. Hunder har alikevel ikke noe i en barnehagegarderobe å gjøre, men jeg mener at det ikke primært er faren for at noen skal bli bitt som er hovedproblemet.

Gammel 27-02-07, 13:30   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Him, vanligvis ville jeg vært veldig enig i eksemplene dine, men jeg synes ikke det er sammenlignbart med fobi og redsler, allergier og det at det faktisk ikke er nødvendig å ta med en hund inn i barnehagegarderoben.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 13:46   #10
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Him, vanligvis ville jeg vært veldig enig i eksemplene dine, men jeg synes ikke det er sammenlignbart med fobi og redsler, allergier og det at det faktisk ikke er nødvendig å ta med en hund inn i barnehagegarderoben.

Jeg sier heller ikke at hunder skal være med inn i garderobene. Og fobi, redsler og allergi er gode nok grunn til det.

Jeg mente bare å arguementere mot de som brukte dette med at man "aldri kan stole 100%" på en hund, med innlegget mitt. Jeg ser det kom dårlig frem, men nå er det forhåpentligvis letter å skjønne hva jeg mener.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:24.