Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Jaha. Du har ihvertfall aldri noensinne fortalt meg om at dersom man er tilstede i ubunden tid så er dette overtid. Jeg er relativt våken, så akkurat det hadde jeg nok husket. (Jeg hadde nok ikke husket hvem som sa det da.)
Ergo må det være lov å spørre.
Du kan heller ikke gå ut fra at folk som ikke står i en situasjon til daglig husker klart detaljer. Det er ikke vanlig.
Jeg har ikke fortalt dette fordi det ikke er sånn.
Og jeg forstår selvsagt at man ikke husker alle detaljer. Men når man en gang har fått en forklaring på noe, pleier man neste gang å huske at "dette har jeg fått en forklaring på før". Her spør du som om dette er helt nytt for deg. Jeg har forklart mange ganger blant annet til deg at lærere jobber timene sine og vel så det for å gjøre en god jobb og at det ikke er rom for å kreve overtidsbetaling for sånt. Tipper det er sånn i de fleste offentlige yrker. Gjør man noe ekstra, er det for å trives på jobb og ha følelsen av å gjøre den jobben man er satt til. Akkurat som Katta beskrev lenger oppe egentlig. Overtidsbetaling har jeg faktisk aldri fått i løpet av mine 10 år som lærer. Jeg har enkelte ganger tatt vikartimer, men da har jeg måttet ta det ut som avspasering senere ved å droppe timer hvor vi for eksempel egentlig skulle være to lærere. Overtid finnes rett og slett ikke i budsjettet.
Det er vel egentlig det jeg vil ha fram: Privat og offentlig er forskjellige verdener. Jeg regner med at jeg ikke forstår alle mekanismer i det private næringsliv (mange begreper jeg aldri hadde hørt om som kick off, seminar på hotell, fleksitid, osv før jeg fikk venninner fra denne delen av arbeidslivet gjennom barselgrupper, o.l), og jeg regner med at de som jobber privat ikke forstår alle mekanismer i det offentlige næringsliv. Så da må man nesten stole på dem som faktisk jobber der og forteller om hvordan det er. Det kunne da aldri falle meg inn å stille spørsmålstegn ved fleksitiden til mine venninner i det private.