Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter
Men jeg har noen strøtanker angående det der at man anbefaler kvinner til å ikke gå alene hjem fra fest (også de som mener at kvinner som blir utsatt for overgrep ikke har skyld):
Hva gjør det med samfunnet? Om det blir allment akseptert at det er nå "dumt gjort" at kvinner går hjem alene fra fest. Om nå alle kvinner hadde sluttet med det, er det virkelig noen som tror at det hadde blitt slutt på overfallsvoldtekter med det?
Så får man den sterke påvirkningen fra samfunnet, om det er "dumt gjort" å gå hjem alene fra fest, så blir det jo "dumt gjort" å gå hjem alene fra kino selv om man var edru også. Og så videre og videre om alle skal la være å gjøre det som er "dumt" da. Konsekvensen er jo at man får et samfunn hvor kvinner blir stadig mer presset til å ikke bevege seg i det offentlige rom.
Og hvor dumt er det egentlig å gå alene hjem fra fest? Sjansen for å bli utsatt for en overfallsvoldtekt (og da snakker jeg generelt, ikke Grünerløkka for to år siden) er jo faktisk veldig lav. Er det riktig samfunnsutvikling at alle kvinner skal bli så begrenset i sine bevegelser i det offentlige rom på grunn av den tross alt lille risikoen? Det er jo faktisk et temmelig stort press og skremming av å få kvinner til å ikke bevege seg fritt. Statistisk sett er det jo egentlig større risiko for å bli skadd om man sitter på med en bil på glatt vinterføre enn å gå alene. Statistisk sett.
Jeg liker det rett og slett ikke dette her, at man skal gå med på premisset om at det er så innmari dumt gjort å gå alene hjem fra fest. Det er farligere for en ung mann å stå i taxikø. Ikke noe avisoppslag om sånt. Det er alltid det at kvinner skal legge om livet sitt for å unngå voldtekt, og det er klart at i dette presset så ligger det en ganske sterk føring og ansvarliggjøring av kvinnen.