Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.
For moroskyld kan jeg også kaste meg inn i denne diskusjonen for å være vanskelig, og si at jeg tviler sterkt på at Sri Lanka regnes blant verdens farligste land å ferdes i. Ok, jeg kan gå med på at trafikken er crazy, men bortsett fra det er turister sjelden truet så lenge de ikke tilfeldigvis befinner seg på stranda når det kommer en tsunami. Kriminalitet mot turister der tror jeg må være lavere enn i Norge. Og turistene er ytterst sjelden berørt av krigen (man blir som regel stoppet av vakter og nektet å reise inn i konfliktområder). Men kriminaliteten der er høy sånn ellers da. Og korrupsjon. Også har de dødsstraff. De gjør mye grusomt mot sine egne.
(jeg skjønte at det ikke var noe stort poeng, bare en del av ei liste for å vise at det er mange farlige land, men jeg ville også være med i farlig-land-diskusjonen, og vet ingenting om Colombia )
Jeg har heller ikke sagt at Sri Lanka er farlig å ferdes i for folk flest. Jeg mener at Colombia er langt farligere for bl.a. deg og meg. Allikevel er nordlige og østlige Sri Lanka (sett i verdens-perspektiv) et sted med reise- og sikkerhetsrisiko, men som du skriver, om man holder seg unna de farlige områdene, er turister lite berørt av urolighetene ja.