Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfordre jenter til å velge realfag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-11, 12:30   #12
Sinobell
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2010
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Hvorfor jeg sier det? Jo, jeg sier det fordi de er få. I mange av klassene på elektro er det ingen jenter i det hele tatt, noen klasser har to-tre stykker. Da syns jeg det er helt greit å poengtere at jentene er få. Det er jo også litt av problemstillinga i hovedinnlegget også - at jenter i liten grad velger realfag/mannsdominerte studieretninger.

Jeg leste svaret ditt i sammenheng med innlegget over, og da var det ikke noe videre poeng å gjøre av at det er få jenter. Det blir ikke flere av at det understrekes hvor få og hvor anneledes det er med jenter i realfag. (forøvrig er det tull av meg å skrive realfag siden biologi, geologi og medisin trekker hauger av jenter) Å alltid gjøre et poeng av at jenter er få, er med på å understreke at de er anneledes, som ikke alltid er fint. Men du har helt rett i at det er et poeng i hovedinnlegget.

Tilbake til det du skriver om at realfag ikke nødvedigvis er veien og målet til en god fremtid: Realfag har en høy status, det er det 'ekte' vitenskapen. Psykologi eller enda værre: sosiologi og kulturvitenskap er ikke videre annerkjent. Sånnsett er realfag om ikke annet en enkel måte å få noe annerkjennelse fra omgivelsene på at du har faktisk studert /noe/. Og da er realfag i hvertfall ikke en tabbe. Jeg vil påstå at å studere realfag er en måte å bomme mindre på en trygg fremtid.

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.