Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
Hvorfor jeg sier det? Jo, jeg sier det fordi de er få. I mange av klassene på elektro er det ingen jenter i det hele tatt, noen klasser har to-tre stykker. Da syns jeg det er helt greit å poengtere at jentene er få. Det er jo også litt av problemstillinga i hovedinnlegget også - at jenter i liten grad velger realfag/mannsdominerte studieretninger.
Jeg leste svaret ditt i sammenheng med innlegget over, og da var det ikke noe videre poeng å gjøre av at det er få jenter. Det blir ikke flere av at det understrekes hvor få og hvor anneledes det er med jenter i realfag. (forøvrig er det tull av meg å skrive realfag siden biologi, geologi og medisin trekker hauger av jenter) Å alltid gjøre et poeng av at jenter er få, er med på å understreke at de er anneledes, som ikke alltid er fint. Men du har helt rett i at det er et poeng i hovedinnlegget.
Tilbake til det du skriver om at realfag ikke nødvedigvis er veien og målet til en god fremtid: Realfag har en høy status, det er det 'ekte' vitenskapen. Psykologi eller enda værre: sosiologi og kulturvitenskap er ikke videre annerkjent. Sånnsett er realfag om ikke annet en enkel måte å få noe annerkjennelse fra omgivelsene på at du har faktisk studert /noe/. Og da er realfag i hvertfall ikke en tabbe. Jeg vil påstå at å studere realfag er en måte å bomme mindre på en trygg fremtid.
|