Sv: BLÆH... Brødbaking
Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.
Jeg baker nesten alt brødet vårt og jeg er også på jakt etter en måte å få det minst mulig smuldrete. 
Nok forheving før du setter brødene i ovnen er viktig, hvis ikke blåser de seg veldig opp i toppen og det blir nesten bare smuler og luft like under skorpa, mens resten kan være ganske fast.
Og for all del, unngå gulrot. Revet gulrot i brød er godt og sunt og fint og alt det der, men det smuler noe helt forferdelig. 
Jeg lager et ganske enkelt brød, siden jeg fort må lage minst 10 i uka, og jeg vil at det skal gå ganske raskt, men samtidig være næringsrikt.
Bruker ofte grovbakstmelposer, bruker vann/eplejuice/havremelk/rismelk som væske, og tilsetter mye sesamfrø, solsikkefrø, linfrø, kruskakli, hvetekim og havregryn. Har også i en liten dæsj honning og tømmer i en god del olje. (Beklager at jeg ikke klarer være mer presis.) Før brukte jeg matyoghurt i brødene, det er kjempegodt og jeg syntes også at det festet brødet litt, men det funker heller dårlig når man har barn som ikke tåler melk. 
Ah, siste brød jeg testet var med gulrot - da skal jeg droppe det. Takk for tips. Knaskje jeg ikke forhever nok heller.
Jeg er litt usikker på om det skal eltes, og jeg skal være forsiktig med deigen når det er hevet eller hva som er lurt...
|